Ekopaasto haastaa kulutustottumusten muuttamiseen

Tiedote 4.2.2015 klo 8.57

FB_kansikuva_Ekopaasto_RailiMalinen.jpg

Suomen ympäristökeskuksen tiedote

Ekopaasto pyörähtää käyntiin uusin tuulin jo neljännen kerran tuhkakeskiviikkona 18. helmikuuta 2015. Kampanja-aika on kristillisen paastoperinteen mukaan seitsemän viikkoa, aina pääsiäiseen asti.

Kampanjassa kannustetaan suomalaisia tunnistamaan yksi ympäristölle haitallinen tapa ja muuttamaan se. Kampanjan järjestäjät uskovat, että Ekopaaston vinkkien avulla ja yhdessä läheisten kanssa tehden uusi toimintatapa juurtuu seitsemän viikon aikana tottumukseksi. Paastonaika on tarkoitettu myös hiljentymiseen ja lähimmäisten auttamiseen.

Teemapäivät apuna muutoksessa

Kampanjaa käydään tänä vuonna sosiaalisessa mediassa Facebookissa ja Twitterissä. Kampanjaan osallistutaan sitoutumalla omaan paastopäätökseen ja tykkäämällä Facebookin kampanjasivusta. Paastoajien apuna ovat viikoittain toistuvat teemapäivät, jotka haastavat ja antavat vinkkejä kulutustottumusten muuttamiseen. Teemapäivänsä ovat saaneet liikenne, kuluttaminen, ruoka, asuminen, korjaaminen ja lainaaminen sekä hiljentyminen.

Osallistujien kesken arvotaan viikoittain ympäristöystävällinen palkinto. Leikkimielinen verkkotesti puolestaan paljastaa, millainen ekopaastoaja olet.

Kampanjan järjestävät Suomen evankelis-luterilainen kirkko, Suomen ympäristökeskus (SYKE), Martat sekä Suomen Ekumeeninen Neuvosto (SEN). Kirkon Ulkomaanavun Changemaker on mukana uutena järjestäjänä.

Kampanja sosiaalisessa mediassa ja verkkosivut

Lisätietoja

Tiedottaja Tuija Helenelund, Suomen evankelis-luterilainen kirkko, puh. 050 529 8503, etunimi.sukunimi@evl.fi

Viestintäasiantuntija Ulla Ala-Ketola, Suomen ympäristökeskus, puh. 040 740 1656, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi


Kohderyhmä: