Ekopaastossa yksittäisen ihmisen teoilla on merkitystä

Tiedote 20.3.2015 klo 8.57

Suomen ympäristökeskuksen ja evankelisluterilaisen kirkon tiedote

Ekopaasto_banneri4_pelasta_200px.jpgEkopaasto on innostanut lukijat vilkkaaseen keskusteluun suositussa Puutalobaby-blogissa sekä ekopaaston kampanjasivulla Facebookissa. Ilmastonmuutos ja hektinen elämänmeno ovat saaneet monet pohtimaan omia arkipäivän valintojaan. 

Omat teot puntarissa

Keskusteluissa pohditaan ennen kaikkea, onko yksittäisen ihmisen teoilla merkitystä kokonaisuuden kannalta.

”Itsekin kyllä pyrin toimimaan ekologisesti ja miettimään tietoisesti valintojani ja uskon ihan vilpittömästi, että jos moni tekee pieniä muutoksia, vaikutus on suuri,” Puutalobaby-blogin keskustelussa kommentoidaan.

”Mutta itseäni motivoi tosiaan vahvasti se ajatus, että oli lopputulos mikä oli, olen itse ainakin tehnyt parhaani, yrittänyt elää hyvin,” toinen keskustelija toteaa.

Suomen hiilijalanjäljestä noin 70 % yksityisestä kulutuksesta

Suomen ympäristökeskuksen mukaan kotitalouksien kulutuksella on merkitystä, sillä yksityinen kulutus muodostaa lähes 70 prosenttia Suomen hiilijalanjäljestä. Siitä asuminen eli kodin lämmitys ja sähkölaitteiden käyttö muodostavat suurimman osan, noin kolmanneksen. Ruokailu, liikkuminen ja muu kulutus aiheuttavat loput päästöistä.

Suomen ympäristökeskus muistuttaa, että yhteiskunnan tulisi tukea kotitalouksien ympäristömyötäisiä valintoja ja yritysten tuote- ja palvelukehitystä. Yritykset kehittävät tuotteitaan kysynnän eli kuluttajien valintojen perusteella ja tarvitsevat myös palautetta siitä, mitä halutaan ja mitä ei.

Kulutukseen vaikuttamisella on myös kiinteä kytkentä lainsäädäntöön ja hallintoon. Poliitikot säätävät ohjauskeinoja ilmastopäästöjen ja muiden ympäristövaikutusten hillitsemiseksi kun äänestäjät ja yhteiskunnan muutkin toimijat vaativat niitä.

Ekopaastolla yli 6 000 tykkääjää

Ekopaaston Facebook-sivuston tykkääjämäärä on kasvanut yli 6 000:een. Ekopaasto kestää kristillisen paastoperinteen mukaan pääsiäiseen asti. Kampanjaa käydään tänä vuonna sosiaalisessa mediassa, Facebookissa ja Twitterissä. Kampanjaan osallistutaan sitoutumalla omaan paastopäätökseen ja tykkäämällä Facebookin kampanjasivusta.

Paastoajien apuna ovat toistuvat teemapäivät, jotka haastavat ja antavat vinkkejä kulutustottumusten muuttamiseen.

Kampanjan järjestävät Suomen evankelis-luterilainen kirkko, Suomen ympäristökeskus, Martat sekä Suomen Ekumeeninen Neuvosto. Kirkon Ulkomaanavun Changemaker-verkosto on mukana uutena järjestäjänä.

Lisätietoja:

Tiedottaja Tuija Helenelund, Kirkon tiedotuskeskus, puh. 050 529 8503

Kulutuksen ilmastovaikutukset

Tutkija Marja Salo, Suomen ympäristökeskus, puh. 0400 148 572

Kampanja verkossa:


Kohderyhmä: