Öljyntorjunta-alukset pysyvät satamassa kovan myrskyn takia

Tiedote 25.12.2011 klo 9.25

Rajavartiolaitoksen valvontalennolta saatujen tietojen perusteella mäntyöljylautta on laajentunut ja on nyt 21 km pitkä ja vajaa 4 km leveä. Aiemmin aamupäivällä lautta ehti jakaantua kahteen osaan. Lautta on liikkunut kohti Suomea noin 20 km eilisestä. Se sijaitsee edelleen Ruotsin öljyntorjunnan vastuualueella noin 70 kilometriä Söderhamnista koilliseen. Suomalaiset öljyntorjunta-alukset Louhi ja Linja pysyvät näillä näkymin vielä tapaninpäivänäkin Rauman satamassa kovan myrskyn takia. Rajavartiolaitoksen valvontalentokone tekee uuden valvontalennon maanantaina, minkä jälkeen öljyntorjuntatoimien tarpeellisuus arvioidaan uudelleen.  

Mäntyöljy on sulfaattisellun valmistuksesta saatava sivutuote. Raakamäntyöljyn koostumus vaihtelee puulajin tehtaan prosessista riippuen.  Raakamäntyöljy koostuu hartsihapoista (20-50 %), rasvahapoista (35-70 %) ja neutraaleista aineosista (5-30 %). Mäntyöljyä käytetään ennen kaikkea kemianteollisuuden raaka-aineena.

Useimmat mäntyöljyt ovat myrkyllisiä vesieliöille. Myrkyllisyys johtuu ennen kaikkea mäntyöljyn sisältämistä hartsihapoista, joista monet ovat vesieliöille hyvin myrkyllisiä.  Mäntyöljyä on käytetty myös desinfiointiin, koska se on myrkyllistä bakteereille. Ihmiselle mäntyöljy ei juurikaan ole vaarallista. Suuret annokset voivat kuitenkin aiheuttaa hermostollisia haittoja ja muun muassa ihokosketusta tuleekin välttää. Kylmässä vesiympäristössä suurin osa mäntyöljyn ainesosista on biologisesti hitaasti hajoavia.

Mahdollisen öljyvahingon kannalta Suomen puolella arvokkaimmat luontokohteet sijaitsevat Selkämeren kansallispuiston alueella Uudenkaupungin edustan ja Luvian saariston sekä Porin edustan välisellä alueella. Vahinkoalttiutta lisäävät alueen maantieteellinen rikkonaisuus ja matalat vedet. Laajamittaisten luontovahinkojen syntymisen kannalta vuodenaika ei ole pahin mahdollinen, koska vesilintujen määrä alueella on vähäinen. Kalaston ja muun vesieliöstön kannalta vuodenajalla ei ole niin suurta merkitystä. Alueella on kalanviljelyä, jolle voi aiheutua mahdollisista öljyvahingoista merkittäviä taloudellisia haittoja. Alueella on myös merivettä toiminnassaan käyttäviä tuotantolaitoksia.

Suomessa tapahtui mäntyöljyonnettomuus vuonna 2001 Kaskisten satamassa. Tällöin mereen pääsi 190 tonnia mäntyöljyä. Sataman läheisyydessä sijaitseva Eskilsön saari sai kaikki öljyt rantaansa, minkä takia sen keruu oli hidasta.

Lisätietoja

Päivystävä tarkastaja Uljas Hietapakka, Suomen ympäristökeskus, puh. +358 400 363 039, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi

Yksikön päällikkö Pasi Laihonen, Suomen ympäristökeskus, puh. +358 400 802 048, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi

Mäntyöljyn ympäristövaikutukset:

Erikoistutkija Jaakko Mannio, Suomen ympäristökeskus, puh. +358 400 148 604, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi

Lainsäädäntö ja vastuut:

Ympäristöneuvos Anna-Maija Pajukallio, ympäristöministeriö, puh. +358 50 461 8652, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi

Viestintä:

Viestintäjohtaja Kirsi Norros, puh. 040 740 1693, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi


Aihealue:
Kohderyhmä: