Tausta
Vihreä kasvu edellyttää systeemisiä innovaatioita, joita on menestyksellisesti tutkittu sosioteknisen transition käsitteen avulla. Systeemisten innovaatioiden tukeminen on vaikeaa, koska ne edellyttävät tutkimusrahoituksen lisäksi ohjauskeinoja, joilla vaikutetaan olemassa olevaan, muutoksia vastustavaan sosiotekniseen järjestelmään. Liikennejärjestelmän muutos energiatehokkaampaan ja vähemmän öljyriippuvaiseen suuntaan on tyypillinen vakiintuneen sosioteknisen järjestelmän muutos, jossa innovaatiopolitiikkaan tarvitaan uutta ajattelua.
Tavoitteet
Selvitämme innovaatiopolitiikan vaihtoehtoja 1) energiatehokkuuden parantamiseksi ja liikennetarpeen vähentämiseksi, 2) biopolttoaineiden ja sähköautojen mahdollisuuksien hyödyntämiseksi ja 3) joukkoliikenteen kaluston ja palvelujen parantamiseksi.
Yleistavoitteena on tuottaa ohjauskeinovaihtoehtoja innovaatiopolitiikalle,
joka edistää systeemisiä innovaatioita liikennesektorilla. Pääasialliset tutkimuskysymykset ovat:
-
Kuinka systeemisten innovaatioiden pitkän aikavälin haasteita hallitaan (uusien teknologioiden sivuvaikutukset, jumittuminen suboptimaalisiin vaihtoehtoihin, ohjauskeinojen ennustettavuus, kysyntä- ja tarjontalähtöisten keinojen tasapaino)
-
Kuinka innovaatioverkostot syntyvät ja kehittyvät, ja miten innovaatiopolitiikan keinot vaikuttavat näihin verkostoihin, joissa on mm. yrityksiä, tutkimusorganisaatioita ja käyttäjiä
-
Mitkä ovat suomalaisen liikenteen vihreän kasvun tiekartan elementtejä?
Hanke on käynnissä 2012-2014 (päättyy huhtikuussa 2014) Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulun ja Suomen ympäristökeskuksen yhteistyönä.
Julkaisut
Hankkeen julkaisut löytyvät hankkeen englanninkielisiltä sivuilta.
Ajankohtaista
Hankkeen loppuraportti on julkaistu. Lisätietoa raportista ja itse raportti löytyvät hankkeen englanninkielisiltä sivuilta.
Seminaariesitykset: Tulevaisuuden liikenne- ja innovaatiopolitiikka -seminaari 27.1.2014
Mitä uutta tarvitaan? Liikennejärjestelmät murroksessa (pdf), Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri
Politiikka systeemimuutoksen edistäjä tai hidastaja? (pdf), Erikoistutkija Paula Kivimaa, SYKE
Sähköautoinnovaatiot vs. biopolttoaineet (pdf), Professori Armi Temmes, Aalto-yliopisto
Julkisen liikenteen ja pyöräilyn innovaatiot sekä kansalaisten näkemykset (pdf), Tutkija Venla Virkamäki, SYKE
Yritykset näyttää tietä: BiggyBaggy (pdf), Toimitusjohtaja Harri Paloheimo
Yritykset näyttää tietä: Kutsuplus-palvelu (pdf), Hankejohtaja Kari Rissanen, HSL
Yritykset näyttää tietä: Liikennevirta Oy, Vt. Toimitusjohtaja Jussi Palola, Liikennevirta oy
Tulevaisuuden liikenne- ja innovaatiopolitiikka
, Professori Raimo Lovio, Aalto-yliopisto
Hankkeen toteuttajat SYKEssä
Ilmastonmuutoksen ohjelma:
FT Mikael Hildén, professori
Kirsi Mäkinen, tutkija
Ympäristöpolitiikkakeskus:
FT Paula Kivimaa, erikoistutkija (Projektin johtaja)
Dr. Paul Upham, vierailijaprofessori SYKEssä & Senior Research Fellow Leedsin yliopistossa
Venla Virkamäki, tutkija
Lisätietoja
Paula Kivimaa, Ympäristöpolitiikkakeskus, SYKE (etunimi.sukunimi@ymparisto.fi)