Öljypäästöjen määrä vähentyi hieman 2010

Tiedote 4.3.2011 klo 12.00

SYKE ja Rajavartiolaitos tiedottavat

Suomen merialueilla havaittiin viime vuonna yhteensä 65 öljypäästöä eli lähestulkoon sama määrä kuin edellisvuonna. Valtaosa viime vuoden päästöstä oli pieniä ja ne sattuivat saaristossa tai satama-alueilla.

Satama-alueilla havaitut öljypäästöt eivät olleet tahallisia, vaan öljy oli joutunut mereen vahinkojen tai huolimattomuuden vuoksi. Rajavartiolaitoksen lentovalvonnan lisäksi havaintoja tekivät muut viranomaiset ja yksityiset henkilöt.

Havaintoja myös Viron ja Ruotsin merialueilla

Suomalaisilla valvontalennoilla havaittiin viime vuonna yhteensä 20 öljypäästöä Suomen merialueilla ja 23 Viron ja Ruotsin talousvyöhykkeillä. Muita kuin öljypäästöjä havaittiin 6 kappaletta.

Suomen lentovalvonnan havaitsemat öljypäästöt 1996-2010

Suomalaisten ilma-alusten öljypäästöhavainnot 2010

Kuten aiempinakin vuosina Suomen merialueilla havaittujen yksittäisten päästöjen koko oli pieni. Vain yksi lentovalvonnalla havaituista öljypäästöistä oli tilavuudeltaan yli 100 litraa.

Kaikkien suomalaisilla valvontalennoilla havaittujen öljypäästöjen tilavuus oli keskimäärin 116 litraa, kun se esimerkiksi vuonna 2005 oli 608 litraa. Päästöjen keskimääräinen  pienentyminen on ollut havaittavissa  koko Itämeren alueella.

Valvontatekniikka kehittyy

Suomen ympäristökeskus ja Rajavartiolaitos valvovat merellisiä öljy- ja muita kemikaalipäästöjä yhteistyössä. Valvonta tapahtuu pääosin Rajavartiolaitoksen kahdella Dornier-valvontalentokoneella, joihin SYKE hankki vuoden 2009 aikana uudet öljypäästöjen valvontalaitteet. Uudet laitteet ovat valvontakyvyltään ja käytettävyydeltään vastanneet odotuksia. Uudistus jatkuu vuosina 2011-2012 siten, että valvontalentokoneiden muutkin ympäristövalvontaa tukevat laitteet uusitaan.

Lentovalvonnan lisäksi tärkeä apu merellä tapahtuvien öljypäästöjen valvonnassa ovat Euroopan meriturvallisuusvirasto EMSAn satelliittikuvat, joita EMSA toimitti Suomen  viranomaisille 274 kappaletta viime vuonna. Satelliittien havaitsemat mahdolliset öljypäästöt pyritään aina varmentamaan Suomen, Viron tai Ruotsin lentovalvonnalla.

Öljypäästöjen seuraamukset tehostuvat ja laajentuvat

Laki kieltää öljyn päästämisen mereen ja päästökiellon rikkomisesta määrätään öljynpäästömaksu. Vuonna 2010 Rajavartiolaitos käynnisti kuusi öljypäästökiellon rikkomisen tutkintaa. Tutkinnoista kolmessa määrättiin öljypäästömaksu ja yhden tapauksen tutkinta jatkuu. Öljypäästömaksun määräämiseen ei vaikuta teon tahallisuus.

Alusjätelainsäädännön uudistuksen yhteydessä säädetty merenkulun ympäristönsuojelulaki tuli voimaan vuoden 2010 alussa. Uudistuksessa Rajavartiolaitokselle säädettiin jatkovalitusoikeus merioikeuden ja hovioikeuden öljypäästömaksuvalituksiin antamista ratkaisuista. Hallinnollista öljypäästömaksua koskeva sääntely ulotettiin koskemaan myös Ahvenanmaan aluetta. Rajavartiolaitos vastaa öljypäästömaksun määräämiseen liittyvistä tehtävistä myös Ahvenanmaalla.

Kansainvälinen yhteistyö avainasemassa

Öljypäästövalvonnassa kansainvälisellä yhteistyöllä on suuri merkitys – yhteistyötä tehdään niin valvontalentojen lentoaikataulujen suunnittelussa kuin päästötutkinnassakin. Suomi, Viro ja Ruotsi valvovat öljypäästöjä myös toistensa talousvyöhykkeillä. Suomi järjesti viimevuonna yhden kansainvälisen öljypäästövalvontaoperaation ja osallistui Viron järjestämään operaatioon.

Lisätietoja:

Öljypäästövalvonta
Tarkastaja Heli Haapasaari
Suomen ympäristökeskus SYKE 
puh. 040 179 3050, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi

Hallinnollinen öljypäästömaksu:
Meriturvallisuusasiantuntija, komentajakapteeni Tom Lundell
Rajavartiolaitos, puh 040 521 4685

Verkkopäätoimittaja Aira Saloniemi
Suomen ympäristökeskus SYKE
puh. 0400 1488 75, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi


Kohderyhmä: