Haravointi alkaa - Osallistumista vauhdittava rakennetun ympäristön kyselypalvelu käyttöön

Tiedote 4.2.2013 klo 12.00

Ympäristöministeriö ja Suomen ympäristökeskus tiedottavat

Elinympäristöä koskevaa kansalaisosallistumista edistävä sähköinen kyselypalvelu Harava 
otetaan tällä viikolla käyttöön ensimmäistä kertaa. Paikkana on Tampere, jossa kerätään erilaisten käyttäjäryhmien näkemyksiä keskustan strategisen osayleiskaavatyön pohjaksi. Vuoden 2013 aikana palvelu tulee käyttöön eri puolille Suomea.

Harava on karttapohjainen ideointi- ja palautekanava. Vastaajat merkitsevät mielipiteensä suoraan sähköiselle kartalle, mikä helpottaa sekä palautteen antamista että sen käsittelyä. Haravan kautta voi kertoa kokemuksia, tarpeita ja ideoita sekä esittää toiveita alueen suunnittelua ja kehittämistä varten.

Organisaatioilla on mahdollisuus itse luoda tarpeisiinsa sopiva karttapohjainen kysely ja julkaista se verkossa. Pääpiirteissään Harava on kyselypalvelu, mutta se mahdollistaa myös ammattimaisen inventoinnin sekä kysy-vastaa -osion ylläpidon. Ympäristöministeriön tilaaman palvelun toteuttaa Dimenteq Oy.

Tavoitteena kekseliään vaikuttamisen väline

Harava otetaan kevään aikana pilottikäyttöön eri puolilla Suomea. Ensimmäiset käyttäjät ovat kuntia, maakuntaliittoja, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksia, yrityksiä, yhdistyksiä ja yliopistoja. Kokonaisuudessaan palvelu valmistuu kaikkien saataville kesällä.

”Tavoitteena on tehdä palvelun käyttöönotto mahdollisimman helpoksi. Rakennamme pilottikäyttäjien kanssa muun muassa valmiita kyselypohjia eri aihealueisiin liittyen. Organisaatioiden ei tarvitse itse rakentaa esimerkiksi yleiskaavaa koskevaa kyselyä tyhjästä, vaan tarjolla on valmiita pohjia, joita voi muokata omiin tarpeisiin sopivaksi”, kertoo projektipäällikkö Kaarina Vartiainen Suomen ympäristökeskuksesta.

”Muokkaamme palvelua tämän kevään aikana saatavan asiakaspalautteen pohjalta. Haluamme tehdä Haravasta kekseliään vaikuttamisen välineen”, Vartiainen summaa.

Harava on osa sähköisen asioinnin vauhdittamisohjelmaa

Ympäristöministeriö tuottaa asumiseen ja rakennettuun ympäristöön liittyviä sähköisiä palveluita erilaisten lupien ja tukien hakemiseen sekä tieto- ja analyysitarpeisiin. Hankkeessa kehitetään kolmea sähköistä elinympäristön tietopalvelua: vahtipalvelu Tarkkailijaa, kyselypalvelu Haravaa ja tietopalvelu Liiteriä. Harava ja Tarkkailija valmistuvat kevään 2013 aikana, Liiteri vuonna 2014.

”Pyrimme sähköisten palvelujen avulla parantamaan kansalaisten osallistumismahdollisuuksia sekä kehittämään viranomaisten, kansalaisten ja yritysten välistä tiedonkulkua. Lisäksi tavoitteena on helpottaa maankäytön suunnitteluun tarvittavan tiedon keräämistä ja hyödyntämistä”, kertoo projektipäällikkö Joona Majurinen ympäristöministeriöstä.

Asumisen ja Rakentamisen ePalvelut -hanke on osa valtiovarainministeriön vuonna 2009 käynnistämää sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmaa (SADe).

Lisätietoa

Projektipäällikkö Kaarina Vartiainen, Suomen ympäristökeskus, 
puh. 0400 148 746, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi

Projektipäällikkö Joona Majurinen, ympäristöministeriö, 
puh. 040 147 2509, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi

Kuvia palvelusta

Millaisia ovat viihtyisät ja toimivat paikat? Harava-kysely toimii Tampereen keskustan strategisen osayleiskaavan valmistelun pohjana.

Mitkä reitit ovat viihtyisiä tai toimivia Tampereella?


Aihealue:
Kohderyhmä: