Itämerellä ei havaittu öljypäästöjä Suomen ja Ruotsin valvontaoperaatiossa

Tiedote 27.5.2014 klo 12.53

Dornier ilmassa
Suomen Rajavartiolaitoksen valvontakone. Kuva: Rajavartiolaitos.

Suomen ja Ruotsin lentokoneet eivät havainneet öljypäästöjä maanantain tehostetussa valvontaoperaatiossa. Koneet lensivät Suomenlahdella ja keskisellä Itämerellä 12 tunnin ajan. Öljypäästöjä valvottiin myös Euroopan meriturvallisuusviraston (EMSA) satelliittikuvapalvelun avulla.

Satelliittikuva Suomenlahdelta
EMSA CleanSeaNet-satelliittipalvelun kautta saatu kuva Suomenlahdelta 26.5.2014.

Tehostettuja valvontalento-operaatioita järjestetään säännöllisesti osana Itämeren suojelukomissio HELCOMin merellisten öljypäästöjen valvontayhteistyötä. Itämeren maiden valvontalentokoneet partioivat vuosittain noin 4000–5000 tuntia öljypäästöjä ja laivaliikennettä tarkkaillen. Lentokoneissa on kaukovalvontalaitteet, joilla voidaan havaita öljypäästöjä yli 30 km päästä koneen lentoreitistä.

Öljyn tai öljypitoisen aineen päästäminen Itämereen on kielletty. Itämeren suojelukomissio HELCOM on asettanut tavoitteeksi, että Itämeren öljypäästöt saadaan kokonaan loppumaan vuoteen 2021 mennessä.

Järjestelmällisen lento- ja satelliittivalvonnan sekä uudistuneen lainsäädännön myötä öljypäästöjen määrä on tasaisesti vähentynyt Itämerellä 90-luvun puolivälin jälkeen.

Lisätietoja:

• (SYKE)
HELCOM lentovalvontaraportti 2013
Satellite oil spill monitoring (Euroopan meriturvallisuusvirasto EMSA)

Ylitarkastaja Kati Tahvonen, Suomen ympäristökeskus SYKE puh. 0400 148 754,
etunimi.sukunimi@ymparisto.fi

viestintäpäällikkö Sirpa Pellinen, Suomen ympäristökeskus SYKE/ viestintä puh. 040 7402754, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi


Kohderyhmä: