Avoin ympäristötieto taipui pelien rakennusaineeksi Eko Game Jameilla

Uutinen 23.6.2019 klo 23.08
iEko game jamit
Pelien suunnittelu käynnissä Eko Game Jameilla. © Tapio Auvinen

Kuvittele, että voisit muuttaa älytalon asukkaiden holtittomia kulutustottumuksia ilmastoystävällisiksi. Tai laittaa ilmastopäästöt kuriin lobbaamalla. Näitä ilmastosankarin tekoja pääset kokeilemaan pelaamalla Eko Game Jameilla kehitettyjä pelejä.

Yli 75 pelialan osaajaa ympäri maailmaa kokoontui maailman ensimmäisille Eko Game Jameille Helsingin Meilahteen 14.-16. kesäkuuta - osa verkon kautta ympäri maailmaa. Kymmenet peliohjelmoijat, artistit ja kestävän kehityksen asiantuntijat kehittivät viikonlopun aikana ympäristöaiheisia pelejä.  Inspiraatio ja data peleihin saatiin Suomen ympäristökeskuksen Ilmastodieetti.fi-laskurista sekä Sitran Elämantapa-testistä ja 100 fiksua arjen tekoa -sivustolta.

Tapahtumassa kehitettiin yhteensä 12 peliprototyyppiä, joista puolet on mobiilipelejä. Kolme peliprototyypeistä syntyi etänäosallistujien toimesta - yksi Singaporessa saakka. Pelit hyödyntävät muun muassa Ilmastodieetin avointa rajapintaa sekä muita avoimia hiilijalanjälki- ja ilmastoaineistoja, joissa vierailtiin viikonlopun aikana yli 160 kertaa.

”Pelit avaavat aivan uuden väylän välittää tietoa ja oivalluksia ihmisen luontosuhteesta ja ympäristöongelmista kuten ilmastonmuutoksesta. Me ympäristötutkijat voimme tarjota pelintekijöille tietoa ja aineistoja, joilla laskea esimerkiksi kulutuksen hiilijalanjälkeä tai biodiversiteetin häviämistä. Voimme myös kehittää joitain alustavia peli-ideoita, mutta varsinainen pelin teko on kuitenkin parempi jättää kokonaan näille taitajille”, kehittämispäällikkö Ari Nissinen Suomen ympäristökeskuksesta sanoo.

Ari Nissinen
Ari Nissinen © Tapio Auvinen

Eko Game Jam tavoitti kansainvälisellä markkinoinnillaan yli 75 000 pelin kehityksestä kiinnostunutta osaajaa kaikilla mantereilla. Palaute tilaisuuteen osallistuneilta pelinkehittäjiltä ja ympäristöasiantuntijoilta oli myönteinen: jatkossa avoimen ympäristödatan hyödyntämisestä tehdään tietoalan osaajille entistä helpompaa.

”Oli upeaa nähdä, kuinka erilaiset osaajat – pelin designerit, graafikot, musiikintekijät, koodarit – löysivät toisensa ja alkoivat tiimeinä ideoida, luonnostella ja lopulta tehdä pelejä. Tuloksena oli hauskoja videoita ja pelien prototyyppejä. Jotain aivan muuta, kuin ympäristötutkijan normaali päivä ja sen tuotokset”, Nissinen iloitsee.

Eko Game Jamin järjesti tietoalan kestävän kehityksen yhdistys Avoin yhteistyökumppaneinaan Suomen Itsenäisyyden juhlarahasto Sitra, Suomen ympäristökeskus ja ympäristöministeriö.

Esimerkkejä Eko Game Jamissa syntyneistä peleistä:

  • Climate please! Pelaaja eläytyy ilmastolobbarin arkeen, mutta jos paperityö poliitikkojen parissa puuduttaa, voi lähteä muuttamaan kansalaisten kulutustottumuksia yksi kerrallaan.
  • Silly Sam! Pelaaja kontrolloi älytaloa, jonka asukas Silly Sam elää ja kuluttaa holtittomasti energiaa, vettä ja muita resursseja.
  • Climate tetris! Tetris käännettynä “alas ylöisin”. Järjestä tehtaan piipusta saapuvat saasteet riviin ja vähennä päästöjä ennen kuin kaupunki peittyy saastepilveen!
  • Lehto. Kunnosta luontoa ja rakenna habitaatteja. Seuraa mitkä eläimet ja kasvit ilmaantuvat paikalle. Habitaattivariaatioita voi rakentaa loputtomasti ja lukemattomille kotia kaipaaville lajeille.
  • Polar Panic. Pelaat hylkeitä syövänä jääkarhuna antarktiksella. Jääpeitteen vähentyminen voi saattaa sinut sukupuuttoon, joten laita kasvihuonekaasupäästöt kuriin!
  • Lifestyler! Android-puhelimissa julkaistu mobiilipeli, jossa lämpöaalto herättää nallen talviunilta. Ilmastonmuutokseen lopen kyllästynyt nalle ryhtyy Lifestyler-ilmastosankariksi ja lähtee auttamaan ihmisiä arjen kestävissä valinnoissa nopeatempoisissa minipeleissä. Pelissä seurataan hahmojen hiilijalanjäljen pienenemistä.
     

Lisää aiheesta:

Lisätietoa:

Kehittämispäällikkö Ari Nissinen, Suomen ympäristökeskus
puh. 0295 251 457, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi


Kohderyhmä: