Siirry pääsisältöön

Marko Tainio

Yksikönjohtaja

Tehtävät

Yhdyskuntaratkaisut yksikön johtaja ja tulvakeskuksen johtaja.

Aihealue

Tags:
Yhdyskunnat
Tutkimus
Ympäristötieto

Koulutus ja oppiarvo

Doctor of Science, informatiikka (doktor habilitowany, dr hab.), Systems Research Institute, Puolan tiedeakatemia, 2020

Dosentti (ympäristön terveysvaikutusten arviointi), Itä-Suomen yliopisto, 2015

Filosofian tohtori (ympäristöterveys), Kuopion yliopisto, 2009

Filosofian maisteri (ympäristötiede), Kuopion yliopisto, 2003

Tutkimus ja asiantuntemus

Olen tutkinut ilmansaasteiden terveysvaikutuksia ja kestävää liikennettä, erityisesti kävelyä ja pyöräilyä. Tutkimuksen keskiössä aina ollut ympäristön ja ihmisen välinen vuorovaikutus, erityisesti ympäristön vaikutus ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin.

Aloitin Suomen ympäristökeskuksessa vuonna 2019, ensin johtavana tutkijana ja myöhemmin johtajana. Tätä ennen toimin vanhempana tutkijana (Senior Research Associate) Cambridgen Yliopistossa Englannissa (2013-2019), apulaisprofessorina Puolan Tiedeakatemiassa Puolassa (2009-2013) ja tutkijana Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella Suomessa (2002-2011). Lisäksi olen ollut vaihto-opiskelijan Wageningenin yliopistossa Hollannissa (2002) ja osallistunut Young Scientist Summer Program (YSSP) ohjelmaan International Institute for Applied Systems Analysissa (IIASA) Itävallassa (2006).

Avainsanat: Liikenne, ympäristö ja terveys; terveysvaikutusten arviointi; ilmansaasteet ja terveys (erityisesti kaupunki-ilman pienhiukkaset); riskinarviointi; tietokonemallitus ja Monte-Carlo simulointi; liikunta ja sen terveysvaikutukset, melu ja sen terveysvaikutukset; tautitaakka (disability-adjusted life-year, DALY).

Keskeiset rahoitetut projektit

Alla mainituissa projekteissa minulla on ollut keskeinen rooli (projektin johtajana tai muuten) rahoitusta haettaessa ja projektin toteuttamisessa.

  • 2020-2023: "Nudging for climate: Using behavioral sciences for steering communities to reduce greenhouse gas emissions and fortify carbon sinks (CLIMATE-NUDGE)" Funded by the Strategic Research Council, Finland (336517). Research grant. €400 021. Duration 36 months (72 months). PI Paula Salo, University of Turku.
  • 2017-2020: “The MEthods and Tools for Assessing the Health Impacts of Transport: modelling study (METAHIT)“. Funded by Medical Research Council (MRC), Methodology Research Programme, UK (MR/P02663X/1). Research grant. £419 519. Duration 36 months. PI James Woodcock.
  • 2017-2019: “Towards an Integrated Global Transport and Health Assessment Tool (TIGTHAT)“. Funded by Medical Research Council (MRC) Global Challenges Research Fund, UK (number: RG87632-SJ). Research Grant. £420 000. Duration: 24 months. PI James Woodcock.
  • 2015-2017: “Kaupunkirakenteen kokonaisvaltainen resurssitehokkuusmalli“. Funded by Prime Minister’s office (Finland). Government Analysis, Assessment and Research Activities project. 300 000 EUR. Duration 20 months. PI Panu Lehtovuori.
  • 2012-2014: “Environmental Health Effects of Local Transportation in Warsaw“. Duration: 24 months. Funded by: Ministry of Science and Higher Education, Poland.
  • 2009-2013: “Transportation, air pollution and physical activities; an integrated health risk assessment programme of climate change and urban policies (TAPAS) (Warsaw workpackage)“. Duration: 48 months. Funded by: Coca Cola Foundation. PI Mark J Nieuwenhuijsen.

Keskeiset julkaisut

  1. Khreis H, Williams H, Abdollahpour SS, van den Bosch M, Mudu P, Tainio M, Poom A, Sohrabi S and Hankey S. (2024). The nexus of transportation, the built environment, air pollution and health. Cities & Health
  2. Suomalainen E, Malinen H, Tainio M. (2024). Modelling cycling to school in Finland. Journal of Cycling and Micromobility Research 2 100034
  3. Nieuwenhuijsen MJ, Barrera-Gómez J, Basagaña X, Cirach M, Daher C, Foraster Pulido M, Iungman T, Gasparrini A, Hoek G, de Hoogh K, Khomenko S, Khreis H, de Nazelle A, Ramos A, Rojas-Rueda D, Pereira Barboza E, Tainio M, Thondoo M, Tonne C, Woodcock J, Mueller N (2022). Study protocol of the European Urban Burden of Disease Project: a health impact assessment study. BMJ Open 12:e054270
  4. Tainio M, Andersen ZJ, Nieuwenhuijsen MJ, Hu L, de Nazelle A, An R, Garcia LMT, Goenka S, Zapata-Diomedi B, Bull F, Sá TH. (2021). Air pollution, physical activity and health: A mapping review of the evidence. Environment International 147
  5. Heydari S, Tainio M, Woodcock J, de Nazelle A. (2020). Estimating traffic contribution to particulate matter concentration in urban areas using a multilevel Bayesian meta-regression approach. Environment International 141: 105800
  6. Giallouros G, Kouis P, Papatheodorou SI, Woodcock J, Tainio M. (2020). The long-term impact of restricting cycling and walking during high air pollution days on all-cause mortality: Health impact Assessment study. Environment International 140
  7. Fantke P, McKone TE, Tainio M, Jolliet O, Apte JS, Stylianou KS, Illner N, Marshall JD, Choma EF, Evans JS. (2019). Global Effect Factors for Exposure to Fine Particulate Matter. Environmental Science & Technololy 53 (12): 6855-6868
  8. de Sá TH, Tainio M, Goodman A, Edwards P, Haines A, Gouveia N, Monteiro CA, Woodcock J. (2017). The São Paulo we want? Health impact modelling of different travel patterns for São Paulo, Brazil. Environment International 108: 22–31
  9. Tainio M, Monsivais P, Jones NRV, Brand C, Woodcock J. (2017). Mortality, greenhouse gas emissions and consumer cost impacts of combined diet and physical activity scenarios: a health impact assessment study. BMJ Open 2017; 7:e014199
  10. Tainio M, de Nazelle AJ, Götschi T, Kahlmeier S, Rojas-Rueda D, Nieuwenhuijsen MJ, de Sá TH, Kelly P, Woodcock J. (2016). Can air pollution negate the health benefits of cycling and walking? Preventive Medicine 87: 233-236
  11. Tainio M. (2015). Burden of disease caused by local transport in Warsaw, Poland. Journal of Transport & Health
  12. Woodcock J., Tainio M., Cheshire J., O’Brien O., Goodman A. (2014). Modelled health impacts of the London bicycle sharing system. British Medical Journal 348:g425
  13. Tainio M., Juda-Rezler K., Reizer M., Warchałowski A., Trapp W., Skotak K. (2013). Future climate and adverse health effects caused by fine particulate matter air pollution: Case study for Poland. Regional Environmental Change 13 (3): 705-715
  14. Rojas-Rueda D., de Nazelle A., Tainio M., Nieuwenhuijsen M. (2011). The health risks and benefits of cycling in urban environments compared with car use: health impact assessment study. British Medical Journal 343: d4521
  15. Tainio M. Tuomisto J.T., Pekkanen J, Karvosenoja N., Kupiainen K., Porvari P., Sofiev M., Karppinen A., Kangas L., Kukkonen J. (2010). Uncertainty in health risks due to anthropogenic primary fine particulate matter from different source types in Finland. Atmospheric Environment 44 (17): 2125-2132
  16. Tuomisto J.T., Wilson A., Evans J.S., Tainio M. (2008). Uncertainty in mortality response to airborne fine particulate matter: Combining European air pollution experts. Reliability Engineering and System Safety 93: 732–744
  17. Tainio M., Tuomisto J.T., Hänninen O., Aarnio P., Jantunen M., Pekkanen J. (2005). Health effects caused by primary fine particulate matter (PM2.5) emitted from busses in Helsinki Metropolitan Area, Finland. Risk Analysis 25 (1): 151-160