Siirry pääsisältöön

Julkisoikeudelliset ympäristövastuut konkurssitilanteissa – sääntelymallien vertailu (JUVAKOVE)

  • Kesto: 2023 - 2024
  • Vaihe: Päättynyt

Hankkeen päätavoitteena oli tuottaa tietoa julkisoikeudellisten ympäristövastuiden sääntelystä valituissa vertailumaissa, tunnistaa ja arvioida Suomeen mahdollisesti sopivia sääntelymalleja sekä selventää julkisoikeudellisen ympäristövastuun käsitteistöä konkurssitilanteita silmällä pitäen.

Projektin johto
Outi Pyy
Projektiryhmä
Hannele Ahponen, Petrus Kautto, Paula Leskinen, Jouko Tuomainen, Sirkku Tuominen (Syke); Kai Kokko, Annika Lampela, Tuula Linna, Mari Pihalehto, Matti Teräväinen (HY); Tomi Rinne (Ramboll)
Rahoittajat
Valtioneuvoston kanslia, Helsingin yliopisto
Yhteistyökumppanit
Helsingin yliopisto (HY), Ramboll Finland Oy
Aihealue
Kestävyysmurros

Yrityksen konkurssi on usein osa jatkumoa, jossa ympäristövastuut vähitellen kasautuvat ja lopulta jäävät maksuvaikeuksien vuoksi hoitamatta. Vaikka suurin osa konkursseista raukeaa varojen puutteessa, on kuitenkin myös konkurssipesiä, joihin kuuluvaa omaisuutta koskevat ympäristövastuut ovat merkittäviä ja joissa varoja näistä vastuista huolehtimiseen löytyisi. Kun yritykset säätää konkurssipesien ympäristövastuuta koskevaa lainsäädäntöä eivät ole menestyneet, on julkisoikeudellisten ympäristövastuiden asema konkurssitilanteissa jäänyt epäselvään tilaan (HE 221/2018 vp). Erityisesti merkittäviä riskejä aiheuttavien yritysten konkursseissa vastuukysymysten epäselvyys on hidastanut haittojen poistamista ja edellyttänyt viime kädessä valtion rahoitusta toimenpiteille.

Konkurssitilanteiden sääntely on yksi yhteiskunnan keinoista varmistaa, että vastuutahon maksukyvyttömyystilanteissa aiheuttamisperiaate ja ympäristövastuusääntelyn toteutuminen on turvattu. Nykyinen sääntelyn tilanne ei ole tyydyttävä lainsäädännön ennakoitavuuden ja oikeusvarmuuden kannalta. Puutteet koskettavat paitsi konkurssimenettelyn asianosaisia, julkisoikeudellisten ympäristövastuiden luonteesta johtuen myös laajempaa joukkoa yksityistahoja haitankärsijöinä ja vireillepanoon oikeutettuina sekä myös viranomaisia. Oikeustilan epäselvyys voi heikentää yritysten kilpailuasemaa myös laajemmassa kuvassa muun muassa rahoituksen saatavuuteen ja hintaan liittyvinä vaikutuksina. Tilanne edellyttää väistämättä muutoksia, joilla julkisoikeudellisten ympäristövastuiden kohdentumista konkurssitilanteissa selkiytetään. Eduskunnan lausumassa (EV 311/2018 vp) edellytettiin hallituksen valmistelevan konkurssipesän ympäristövastuuta koskevat säännökset, joiden valmistelu alkanee tulevalla hallituskaudella.

Konkurssipesien vastuita ympäröivä problematiikka ei ole ainoastaan kansallinen ongelma, vaan myös kansainvälisesti tunnistettu oikeudenalojen rajapintaan sijoittuva sääntelyhaaste. Kansallista lainsäädäntöä kehitettäessä on myös välttämätöntä ottaa huomioon kansainvälinen ja EU-oikeuden sääntely ja kehityssuunnat. Kansallisen päätöksenteon tueksi tarvitaan monipuolisen oikeusvertailun tuloksia hyödyntäviä analyysejä olemassa olevista parhaista käytännöistä muissa maissa ja näiden sekä muun ylikansallisen sääntelyn kehityksestä.

Hankkeen päätavoitteena oli tuottaa tulevaa säädösvalmistelua varten tietoa julkisoikeudellisten ympäristövastuiden sääntelystä konkurssitilanteissa valituissa vertailumaissa, tunnistaa ja arvioida Suomeen mahdollisesti sopivia sääntelymalleja sekä selventää julkisoikeudellisen ympäristövastuun käsitteistöä konkurssitilanteita silmällä pitäen.

Hanke Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan sivuilla
JUVAKOVE-hanke VN TEAS 2023

Kumppanit:
Helsingin yliopisto
Ramboll Finland Oy

Raportti

Julkisoikeudelliset ympäristövastuut konkurssitilanteissa : Sääntelymallien vertailu. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2024:32

Muuta kirjallisuutta ympäristövastuista konkurssitilanteissa

Oikeuskäytäntöä

KHO:2003:51 25.08.2003/1938

KHO:2017:53 3.4.2017/1545

Hallituksen esityksiä

HE 221/2018 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi konkurssilain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

HE 183/2022 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ympäristövahinkorahastosta ja siihen liittyviksi laeiksi

Oppaita

Jätevakuusopas. Ympäristöhallinnon ohjeita 5/2012. 68 s.

Linnove, E. (toim.) 2014. Ympäristönsuojelulainsäädännön laillisuusvalvontaopas 2014. Ympäristöhallinnon ohjeita 9/2014. 237 s.

Muuta kirjallisuutta

Hupli, T. 2018. KHO 2017:53 – Lisähuomioita keskusteluun maksukyvyttömän velallisen ympäristövastuista. Lakimies 2/2018 (pdf), s. 281–293.

Kantola, H. & Hänninen, M. 2019. Konkurssipesän ympäristövastuu ja vaikutukset velkojien asemaan. Defensor Legis N:o 3/2019 (pdf), s. 241–258.

Kokko, K. 2020. Konkurssipesän julkisoikeudellinen ympäristövastuu. Edilex-sarja 2020/13 (pdf). 52 s.

Kotka, M., Hovila, M. & Hovila, I. 2021. Ympäristöperusoikeuden ja omaisuudensuojan yhteensovittaminen konkurssipesän julkisoikeudellisessa ympäristövastuussa. Edilex-sarja 2021/23 (pdf). 46 s.

Linna, T. 2016. Konkurssipesän vastuu ympäristövahingosta. Lakimies 3–4/2016, s. 373–403 (pdf).

Linna, T. 2021. Kestävyysmurros ja insolvenssioikeus – mikä kestää? Ympäristöjuridiikka 3/2021, s. 6–22 (pdf).

Toissijaisten ympäristövastuujärjestelmien kehittäminen. Ympäristöministeriön raportteja 23/2014. 146 s.

Tuomainen, J. Pihalehto, M., Kautto, P., Kokko, K., Linna, T., Vähä, E. & Pyy, O. 2020. TOVARAMA – Toissijaisen ympäristövahinkovastuun rahoitusmallien vertailu. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:14. 281 s.

Lisätietoja

Johtava asiantuntija Outi Pyy, Suomen ympäristökeskus Syke
etunimi.sukunimi@syke.fi

Ympäristöoikeuden professori Kai Kokko, Helsingin yliopisto
etunimi.sukunimi@helsinki.fi

Kiinteistö- ja ympäristölakimies Tomi Rinne, Ramboll Finland Oy
etunimi.sukumini@ramboll.fi