Siirry pääsisältöön

Palveluiden saavutettavuuden seurannan kehittämishanke (PALSA)

  • Kesto: 2023 - 2024
  • Vaihe: Päättynyt

Palveluiden saavutettavuuden seurannan kehittämishankkeessa koostettiin tietoa ihmisten arjen kannalta oleellisten palveluiden sijainneista ja maantieteellisestä saavutettavuudesta, ja suunniteltiin palveluiden sijaintia ja saavutettavuutta kuvaavien tietojen jatkuvaa seurantaa. Kaksivuotinen hanke toteutettiin Suomen ympäristökeskuksessa v. 2023–2024.

Projektin johto
Vuokko Heikinheimo (Syke)
Projektiryhmä
Kimmo Nurmio, Anna Strandell, Henri Pakarinen, Kia Kautonen
Rahoittajat
Maa- ja metsätalousministeriö
Yhteistyökumppanit
FLOU Oy
Aihealue
Yhdyskunnat

Palveluiden maantieteellinen saavutettavuus on tärkeä osa alueiden elinvoimaisuutta. Digitaalisen asioinnin ja liikkuvien palveluiden yleistymisestä huolimatta paikan päällä asiointi on yhä tärkeää monien tiettyjen palveluiden saatavuuden ja alueiden elinvoiman näkökulmasta.

Palveluiden saavutettavuuden seurannan kehittämishankkeessa (PALSA 2023–2024) tuotettiin uutta tietoa palveluiden maantieteellisestä saavutettavuudesta Suomessa ja suunniteltiin palveluiden saavutettavuuden jatkuvaa seurantaa. Vuoden 2023 tilannetta kuvaavat analyysit perustuivat tietoihin palveluiden ja väestön sijainneista, sekä kävelyn, joukkoliikenteen ja henkilöauton kulkuyhteyksistä. Tuloksia jäsenneltiin alueittain Sykessä kehitetyn kaupunki- maaseutuluokituksen avulla.  

Hankkeessa kiinnitettiin erityistä huomioita palveluiden sijaintitietojen laatuun ja saatavuuteen – paikkatarkka, ajan yli päivittyvä tieto palveluiden sijainneista on edellytys palveluiden maantieteellisen saavutettavuuden analysoimiselle. Tarkasteltaviksi palveluiksi valittiin aineistojen saatavuuden ja työpajatyöskentelyn perusteella päivittäistavarakauppa, oppilaitokset (peruskoulu, lukio ja ammatilliset oppilaitokset), terveyspalvelut, apteekit, kirjastot ja liikuntapaikat. Matka-ajat eri palveluihin analysoitiin henkilöautolle, julkiselle liikenteelle ja kävelylle. Reititys ja matka-aika-analyysit perustuivat avoimiin valtakunnallisesti saatavissa oleviin tietoihin tieverkosta ja aikatauluista. Tilastot palveluiden sijainnista ja matka-ajoista tuotettiin kaupunki-maaseutuluokituksen ja eri hallinnollisten aluerajojen mukaisesti. Oppilaitosten ja päivittäistavarakaupan osalta pilotoitiin matka-aikatilastojen viemistä Elinympäristön tietopalvelu Liiteriin.

Terveyspalveluiden sijainneista ja maantieteellisestä saavutettavuudesta tehtiin erillistarkasteluita. Terveyspalveluiden sijainneista koostettiin uusi aineisto hyvinvointialueilta kerättyjen tietojen, sekä Terveyden ja hyvinvointilaitos THL:n ja Suomen ympäristökeskus Syken koostamien aineistojen pohjalta. Neljältä hyvinvointialueelta toteutettiin erilliset tarkastelut suunniteltujen palveluverkkomuutosten mahdollisista vaikutuksista terveyspalveluiden maantieteelliseen saavutettavuuteen toukokuun 2024 tilanteen mukaisten tietojen pohjalta. Muutostarkasteluiden tulokset osoittavat alueet, joilla asiointimatkat pitenevät sen hetkisten suunnitelmien mukaisesti.  Muutostarkastelut toteutettiin yhteistyössä FLOU Oy:n kanssa. 

Yksittäisten palveluiden näkökulmasta maantieteellisen saavutettavuuden tarkastelut antavat yleiskuvan tietyn palvelun maantieteellisestä verkostosta ja asukkaiden mahdollisuudesta asioida paikan päällä eri kulkumuodoilla. Yhdyskuntarakenteen seurannan näkökulmasta palveluiden saavutettavuustarkastelut tarjoavat kokonaisvaltaista ymmärrystä eri alueiden palvelutarjonnasta ja arjen asiointimahdollisuuksista. Raportoidut matka-ajat ja etäisyydet ovat suuntaa antavia ja soveltuvat esimerkiksi erilaisiin vyöhyketarkasteluihin ja päällekkäisanalyyseihin yhdessä muiden paikkatietopohjaisten rekisteriaineistojen kanssa.  

Palveluiden maantieteellisen saavutettavuuden jatkuva seuranta koko Suomen alueelta edellyttää palveluiden sijaintia kuvaavien tietojen laadun ja yhteentoimivuuden parantamista. 

Lisätietoja: 

Erikoistutkija Vuokko Heikinheimo, Suomen ympäristökeskus
etunimi.sukunimi@syke.fi, puh. 0295 251 799