Siirry pääsisältöön

Lähikauppojen kato kaventaa arjen saavutettavuutta

Page type:
Uutinen
Kaikista suomalaisista 70 prosenttia ja taajamaväestöstä 80 prosenttia asuu enintään 15 minuutin kävelyetäisyydellä päivittäistavarakaupasta. Matka-aikaan perustuva tilasto kertoo linnuntie-etäisyyttä tarkemmin saavutettavuudesta.
Kuva
© Adobe Stock
  • 70 %
    asuu alle 15 minuutin kävelyetäisyydellä ruokakaupasta

Päivittäistavarakauppa on keskeinen osa yhdyskuntarakennetta ja ihmisten arkea. Se on useimmiten käytetty lähipalvelu, ja ruokakaupan saavutettavuus vaikuttaa merkittävästi liikkumisvalintoihin ja niiden kestävyyteen.  

Kun kauppa sijaitsee lähellä, asiointi onnistuu kävellen tai pyörällä. Pienikin lähikauppa mahdollistaa autottomille perustarpeiden vaivattoman hoitamisen ja tarjoaa autollisille mahdollisuuden valita kävely auton sijaan. Lähikaupan puuttuminen taas ohjaa asiointia yksityisautoiluun. Vaikka ruoan verkkokauppa kotiinkuljetuksineen sekä noutopisteineen yleistyy ja vaikuttaa kaupan alan toimintaan, fyysisiä kauppapaikkoja tarvitaan tulevaisuudessakin. 

Tavoitteena 15 minuutin kaupunki

Palvelujen saavutettavuutta on perinteisesti arvioitu linnuntie-etäisyyden perusteella. Nyt Elinympäristön tietopalvelu Liiterissä on julkaistu myös matka-aikaetäisyyteen perustuvia saavutettavuustilastoja. 

Kaupan saavutettavuustilaston mukaan 70 prosenttia kaikista suomalaisista ja 80 prosenttia taajamaväestöstä asuu enintään 15 minuutin kävelymatkan päässä päivittäistavarakaupasta. Mitä suurempi taajama, sen paremmin 15 minuutin kävelyetäisyys toteutuu. Vähintään 100 000 asukkaan taajamissa 89 prosenttia väestöstä asuu enintään 15 minuutin etäisyydellä kaupasta, kun pienimmissä alle 3 000 asukkaan taajamissa 57 prosenttia.

Mittarina 15 minuutin kävelyetäisyys sopii yhteen kansainvälisesti levinneeseen kaupunkisuunnittelun periaatteeseen 15 minuutin kaupungista. Siinä tavoitteena on rakentaa ja kehittää kaupunkialueita siten, että tärkeimmät palvelut ovat saavutettavissa 15 minuutissa jalan, pyörällä tai joukkoliikenteellä. Käytännössä se, että kriteeri ei täyty, indikoi paikan kuuluvan autokaupunkialueeseen tai sijaitsevan maaseudulla.

Matka-aikaan perustuvasta saavutettavuudesta ei tällä hetkellä ole saatavilla kuin tuorein vuoden 2023 tieto. Pidempiä aikasarjoja saavutettavuuden kehittymisestä on edelleen saatavilla linnuntie-etäisyydestä ja kaupan sijoittumisesta yhdyskuntarakenteen eri alueluokituksiin.

Kuvassa on esitetty taajamakokoluokittain ihmisten osuus, jotka asuvat enintään 15 minuutin kävelymatkan päässä päivittäistavarakaupasta. Kävelynopeudeksi on oletettu keskimääräinen kävelyvauhti (5,15 km /h), jolloin 15 minuuttia vastaa noin 1,3 kilometriä. Lähde: Elinympäristön tietopalvelu Liiteri.

Pienten kauppojen määrä romahtanut

Viime vuosina päivittäistavarakauppojen saavutettavuuteen on vaikuttanut erityisesti se, että kauppojen keskikoko on kasvanut ja lukumäärä vähentynyt. Pienempiä kauppoja on lakkautettu tai laajennettu suuremmiksi, ja uudet yksiköt ovat pääsääntöisesti supermarket-kokoluokkaa. Tämä kehitys näkyy sekä suurissa kaupunkitaajamissa että pienissä maaseututaajamissa.

Koko maan tasolla 100–400 neliömetrin kokoiset niin kutsutut valintamyymälät ovat vähentyneet 38 prosentilla vuosina 2010–2024. Samassa ajassa tätä isompien kauppojen eli supermarkettien määrä on puolestaan kasvanut 39 prosentilla. Valintamyymälöiden ja supermarkettien kokonaislukumäärä on kuitenkin vähentynyt 18 prosentilla.

Suhteellisesti eniten pienet päivittäistavarakaupat ovat vähentyneet alle 20 000 asukkaan taajamissa, joissa valintamyymälöiden määrä on lähes puolittunut vuosina 2010–2024. Supermarketteja on tullut lisää kaikenkokoisiin taajamiin. Nopeinta kasvu on ollut yli 50 000 asukkaan taajamissa, joissa supermarkettien lukumäärä kasvoi 51 prosentilla vuosina 2010–2024.

Yli puolet taajamien valintamyymälöistä sijaitsee joko kaikkein suurimmissa yli 100 000 asukkaan taajamissa tai kaikkein pienimmissä alle 3 000 asukkaan taajamissa. Suurissa kaupunkitaajamissa korkea väestötiheys mahdollistaa pienet korttelikaupat ja pienissä taajamissa taas ympäröivän alueen väestöpohja ei riitä ylläpitämään kuin pieniä kauppoja. Myös näissä kahdessa taajamakokoluokassa valintamyymälöiden määrä on vähentynyt tuntuvasti vuosina 2010–2024. 

Kuvassa on esitetty taajamakokoluokittain supermarkettien ja valintamyymälöiden lukumäärät vuosina 2010 ja 2024. Supermarketit sisältävät sekä isot (yli 1000 m²) että pienet (400-1000 m²) supermarketit. Valintamyymälät sisältävät 100-400 m² kokoiset myymälät. Lähde: Elinympäristön tietopalvelu Liiteri.

Elinympäristön tietopalvelu Liiterin aineistonosto

Tässä tarkastelussa käytettiin seuraavia Elinympäristön tietopalvelu Liiterin tilastoja:  

  • Kauppa ja palvelut > Vähittäiskaupat > Päivittäistavarakaupat 
  • Kauppa ja palvelut > Palvelujen saavutettavuus > Päivittäistavarakauppojen saavutettavuus > Matka-aika kävellen, päivittäistavarakaupat, koko väestö 

Päivittäistavarakaupan toimipaikka-aineisto on poiminta Tilastokeskuksen yritys- ja toimipaikkarekisteristä. Supermarketit sisältävät sekä isot (yli 1000 m²) että pienet (400-1000 m²) supermarketit (toimialaluokitus TOL2008: 47111, 47112). Valintamyymälät sisältävät 100-400 m² myymälät (toimialaluokitus TOL2008: 47113). 

Matka-aika kävellen -tilastossa kävelynopeudeksi on oletettu keskimääräinen kävelyvauhti (5,15 km /h). Kävelytieverkko on peräisin OpenStreetMap-aineistosta. Reititys on toteutettu avoimen lähdekoodin reititysalgoritmilla (r5py; Fink et al. 2022; doi.org/10.5281/zenodo.7060438). Rakennusten sijainnit ja väestötiedot on peräisin Digi- ja väestötietoviraston Rakennus- ja huoneistorekisteristä (VTJ/DVV 2023). 

Matka-ajan laskentamenetelmiä kehitettiin Suomen ympäristökeskuksen Palveluiden saavutettavuuden seurannan kehittämishankkeessa (PALSA) vuosina 2023–2024. 

Taajamakokoluokitus on vuodelta 2023. 

Kirjoittajat

Ville Helminen

Erikoistutkija

Anna Strandell

Vanhempi tutkija