Ajankohtaista
- Laura Höijer, näkökulma: Luonto ei odota – Euroopan ympäristötavoitteet vaarassa (ym.fi) 29.10.2025
- Laura Höijer, näkökulma: Miten Suomi kehittää ympäristön tilan seurantaa – katsaus menneeseen, nykyhetkeen ja tulevaan (ym.fi) 23.9.2025
- Ympäristön seurantastrategian toimenpano etenee (uutinen 6.6.2024)
Kansallinen ympäristön seurantastrategia ohjaa ympäristöseurannan tavoitteita ja toimenpiteitä vuoteen 2030 saakka.
Strategian tavoitteena on ympäristön tilan seurannan ja tiedon tuotannon kustannustehokkuus sekä tiedon korkea laatu, helppo hyödynnettävyys ja avoin tarjonta kaikille käyttäjäryhmille. Ympäristötietoa tuotetaan kustannustehokkaasti, jaetaan nopeasti ja vaikuttavasti, ja eri tietolähteet tukevat toisiaan.
Strategia on siirtynyt toimeenpanovaiheeseen. Kansallinen koordinaatioryhmä koordinoi strategian toimeenpanoa. Työryhmät tuottavat strategian toimenpideohjelman ja lähtevät toteuttamaan sitä. Suomen ympäristökeskus koordinoi toimintaa kansallisesti.
Koordinaatioryhmä
Ympäristön tilan seurantastrategian toimenpideohjelman koordinaatioryhmän tehtävänä on ohjata ympäristön tilan seurantastrategian toimenpideohjelman rakentumista, tavoitteita ja toteutusta.
Tehtävät
Koordinaatioryhmän ja toimenpideohjelman käytännön järjestelyistä vastaavat koordinaattori ja sihteeri; ryhmä kokoontuu noin neljä kertaa vuodessa.
Koordinaatioryhmä
- koordinoi toimenpideohjelman rakentumista,
- edistää seurantatiedon yhteiskehittämistä yli seurantaohjelmien ja organisaatioiden,
- edistää yhteistyötä tutkimusinfrastruktuurien, sidosryhmien ja seurantatiedon käyttäjien kanssa ja
- osallistuu toimenpideohjelman rahoituksen hakuun ja hallinnointiin.
- tukee toimenpideohjelman työryhmien työtä
- tuottamalla yleiskuvauksen toimenpideohjelman aihealueista ja niitä eteenpäin vievistä työryhmistä,
- nimeämällä työryhmät, hyväksymällä niiden toteutussuunnitelmat ja valvomalla suunnitelmien käytäntöönpanoa.
- varmistamalla tiedonkulun turvaamisen työryhmistä koordinatioryhmälle; jokaisessa työryhmässä on mukana yksi koordinaatioryhmän jäsen.
Työryhmien toimeenpanosuunnitelmien valmistuttua ryhmä rakentaa vision Suomen ympäristön seurannasta: mitkä seurantaohjelmat muodostavat tiedontuotannon ytimen ja mille seurantamuodoille ja -muuttujille ohjelmat rakentuvat. Prosessi on tarvelähtöinen; millaisia tuotteita seurannan oletetaan tarjoavan.
Koordinaatioryhmän jäsenet
Puheenjohtaja Laura Höijer (YM), sihteeri Eeva Karjalainen (Syke), koordinaattori Mika Raateoja (Syke)
Business Finland
- Tuomas Lehtinen
- varajäsen Outi Suomi
ELY-keskusten ympäristö-vastuualueet
- Mari Rajala
- varajäsen Visa Niittyniemi
Ilmatieteen laitos
- Laura Tuomi
- varajäsen Anttu-Pekka Hyvärinen
Geologian tutkimuskeksus
- Jaana Jarva
- varajäsen Jouni Pihlaja
Kuntaliitto
- Päivi Paavilainen
- varajäsen Pauliina Jalonen
Luonnonvarakeskus (Luke)
- Katja Holmala
- varajäsen Kari T. Korhonen
Luonnontieteellinen keskusmuseo
- Matti Sahla
- varajäsen Heikki Helle
Metsähallitus
- Santtu Kareksela
- varajäsen Antti Otsamo
Maanmittauslaitos
- Mari Laakso
- varajäsen Ulla Pyysalo
Maa- ja metsätalousministeriö
- Mikko Peltonen
- varajäsen Johanna Niemivuo-Lahti
Open Knowledge Finland
- Jouni Tuomisto
- varajäsen Mehalet Yared
Ruokavirasto
- Riikka Holopainen
Suomen ympäristökeskus (Syke)
- Saku Anttila
- varajäsen Jenni Attila
Työ- ja elinkeinoministeriö
- Mika Honkanen
- varajäsen Stiina Lepola-Lång
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
- Anne Hyvärinen
- varajäsen Jaana Halonen
Tilastokeskus
- Katri Kaaja
- varajäsen Jukka Pakola
Tulanet
- Sanna Marttinen
Ympäristöministeriö (YM)
- Petri Liljaniemi
Asiantuntijajäsenet
Valtiovarainministeriö
- Sara Hellemaa
Alatyöryhmät
Ympäristön seurantastrategian toimenpideohjelman alatyöryhmät toimivat koordinaatioryhmän ohjauksessa.
Työryhmien tulee
- suunnitella työkokonaisuutensa; tiekarttojen keskeisin osa on aihealueen konkreettinen toimeenpanosuunnitelma,
- määritellä seurannoista vastaavien toimijoiden roolit työn etenemisessä, ja
- hyödyntää meneillään olevien seurannan kehittämishankkeiden työtä ja aihealueisiin liittyvä käynnissä olevia kansallisia prosesseja.
Alatyöryhmät ovat: 1) Tiedonhallinta, 2) Uudet menetelmät, automatisaatio ja laadunvarmistus, ja 3) Seurantayhteistyö ja seurannan uudet haasteet.
Tiedonhallinta
Ympäristön seurannan vastuut ja seurantaohjelmien hallinta on jaettu Suomessa useille eri toimijoille, joiden ympäristötiedon hallintaa on kehitetty omista lähtökohdista organisaatio- tai hallinnonalakohtaisesti. Usean toimijan hallussa oleva tieto on tiedon hallinnan puolesta heterogeenista. Ympäristötiedon hallinnan yhteistyötä tullaan parantamaan; tiedon yhteiskäyttöön ja yhteismitallisuuteen tullaan kiinnittämään huomiota.
Nykyteknologian laaja-alainen käyttöönotto seurannoissa tuottaa kasvavan ja yhä heterogeenisemman tietovirran, joka asettaa haasteita toimijoiden tietoinfrastruktuureille ja niiden kehittämiselle. Työryhmä keskittyy ympäristötiedon varastoinnin ja kitkattoman jakelun vaatiman tietoarkkitehtuurin hahmotteluun. Tavoitteena on ympäristötiedon hallinnan tilannekuva kokonaisarkkitehtuurin näkökulmasta: toimijat, prosessit, tehtävät, tietovarannot, tietojärjestelmät, käyttäjät, rajapinnat, palvelut.
Tiedonhallinnan tavoitetilaa kuvaamaan luodaan tiekartta, jossa huomioidaan lainsäädännöstä tulevat velvoitteet (mm. avoimen tiedon käytännöt), FAIR-periaatteiden toteutuminen, tiedon laadun varmistaminen ja tietoturva. Oleellinen osa tavoitetilan kuvaukselle on huomioida ympäristötietokantojen ylläpidon kasvavat kustannukset.
Työryhmän jäsenet
Puheenjohtaja Anna Mustajoki (Syke) ja Kitta Suhonen (Luke), sihteeri valitaan pian
Työ- ja elinkeinoministeriö
- Sari Tasa
Ympäristöministeriö
- Saku Härkonen
- Juha Lahtela
ELY-keskukset
- Jaana Marttila
Suomen ympäristökeskus (Syke)
- Kari Lahti
- Pauli Sutelainen
Luonnonvarakeskus (Luke)
- Harri Pitkänen
Ilmatieteenlaitos
- Lasse Latva
Luonnontieteellinen keskusmuseo
- Esko Piirainen
Ruokavirasto
- Niina Pajalin-Myllynen
Metsähallitus
- Johanna Ala-Reini
- Markku Lehtelä
Maanmittauslaitos
- Jaakko Uusitalo
Tilastokeskus
- Katri Kaaja
- Paula Isohanni
Open Knowledge Finland ry
- Janne Peltola
Geologian tutkimuskeskus
- Anu Eskelinen
- Antti Kahra
Uudet menetelmät, automatisaatio ja laadunvarmistus
Nykyteknologian kehitys tarjoaa työkaluja seurantojen kehittämiselle. Tavoitteena on uudistaa seurantoja siten, että nykyteknologian tarjoamat ratkaisut täydentävät tai osittain korvaavat perinteisiä toteutustapoja tai tarjoavat kokonaan uusia seurantamuotoja. Seurantamenetelmien yhteiskäyttöä kehitetään ja eri seurantamuotojen käyttöä ohjataan toisiaan tukeviksi. Yhteistyö tutkimusinfrastruktuurien kanssa tarjoaa mahdollisuuksia menetelmien testaukseen ja käyttöönottoon.
Seurantojen menetelmäkehityksen ongelmana on puuttuva työkalu sille, miten uusi menetelmä saadaan operatiiviselle tasolle. Tavoitteena on, että uusien menetelmien käyttöönotto perustuu perusteltuihin päätöksiin ja läpinäkyviin prosesseihin. Uusien seurantamenetelmien käyttöönottoon tuotetaan kuvaus, jonka kriteeristö huomioi lainsäädännön vaateet ja toiminnan laadun. Lisäksi tunnistamme eri toimijoiden roolit ympäristöseurantojen kehittäjinä.
Nykymaailma vaatii seurannoilta entistä parempaa kykyä vastata tietotarpeisiin ympäristön tilasta ja siihen liittyvistä paineista; reaaliaikaisempaa tietoa ja monipuolisempia tietotuotteita. Tavoitteena on automatisoida seurantatiedon keräämistä, jalostamista ja tuotteistamista. Seurantaohjelmien yhteistyön kautta edistetään seurantatiedon arvoketjun automatisointia sekä nopeutetaan seurantatiedon käyttöönottoa ja tietotuotteiden hyödyntämistä. Tavoite vaatii seurantamuotojen yhteiskäytön parantumista ja yhteensopivuuden varmistamista sekä tiedon tuottajien ja käyttäjien aktiivisempaa vuorovaikutusta.
Seurantatiedon arvoketjun automatisoinnissa tulee huomioida laadunvarmistuksen automatisointiin liittyvät riskit. Tietoaineistojen ja -tuotteiden laatu – johon inhimillisellä tekijällä on suuri vaikutus – määrää automaattisten seurantajärjestelmien laajan tietovuon hyödyntämismahdollisuudet. Automatisoitujen seurantamenetelmien laadunvarmistuksen tulee voida vastata nykyajan vaatimuksiin.
Seurantatiedon riittävä laatu ja tarkkuus riippuvat tiedon käyttötarkoituksesta. Seurannan modernisaatiotarpeiden objektiivinen arviointi pitkät aikasarjat huomioiden riippuu siitä, mikä on kulloinkin riittävän hyvä tiedon taso johtopäätöksille ympäristön tilasta.
Työryhmän jäsenet
Puheenjohtaja Jenni Attila (Syke), sihteeri Mika Raateoja (Syke)
Työ- ja elinkeinoministeriö
- Sari Tasa
Ympäristöministeriö
- Petri Liljaniemi
ELY-keskukset
- Antti Kanninen
- Olli-Pekka Vieltojärvi
- Marjo Tarvainen
Suomen ympäristökeskus (Syke)
Luonnonvarakeskus (Luke)
- Nico Alioravainen
Ilmatieteenlaitos
- Arnaud Praplan
- Simo Siiriä
Geologian tutkimuskeskus
- Olli Sallasmaa
- Anu Eskelinen
Luonnontieteellinen keskusmuseo
- Mikko Heikkinen
Ruokavirasto
- Riikka Holopainen
Metsähallitus
- Elisa Pääkkö
- Kasper Koskela
Maanmittauslaitos
- Nils Mesterton
Seurantayhteistyö ja seurannan uudet haasteet
Seurantoja ohjaava lainsäädäntö ja täten seurantaohjelmat ovat kehittyneet itsenäisesti, johtaen toisistaan eriytyneisiin seurantaohjelmiin. Seurantaohjelmien tietämys toisistaan on edelleen puutteellista. Tavoitteena on tuottaa kattava kokonaiskuva ympäristön tilasta entistä kustannustehokkaammin. Seurantojen kansallisen koordinaation ja yhteistyön lisääminen tehostaa toimintaa ja tuo synergiaa seurantaohjelmien välille. Seurantaohjelmien väliset synergiat tunnistetaan ja hyödynnetään.
Seurantatietoa ei aina pystytä tuottamaan tiedontarvitsijoille oikea-aikaisesti tai oikeassa muodossa. Tavoitteena on parantaa seurannoilla kerätyn tiedon käytettävyyttä rakentamalla tarvetta vastaavia tietotuotteita. Yhteistyötä tiedonkäyttäjien kanssa tehostetaan parantamalla heidän pääsyään seurantatietoon ja selvittämällä, missä muodossa tietoa tarvitaan. Kaikille ympäristön tilan seurannoille yhteisen, avoimen portaalin perustamista selvitetään.
Ympäristön tilan kuvaus pohjautuu tulevaisuudessa yhä enenevässä määrin erilaisten tietolähteiden yhteensovittamiseen, vaatien seurantamuotojen ja -menetelmien yhteismitallisuuden parantamista.
Seuranta on toistuvaa ja vakiintunutta mittaus- ja havainnointitoimintaa, jonka tärkein tulos on ympäristön tilaa, sen ominaisuutta tai painetta kuvaavat aikasarjat. Toistuvuus ja vakaus saattavat tuoda mukanaan kyvyttömyyden kasvattaa nouseviin ilmiöihin liittyvien ympäristöriskien tietopohjaa. Tavoitteena on tehdä seurantaohjelmista joustavia uusien ilmiöiden ja seurantavaatimusten suhteen.
Adaptiivinen seuranta keskittyy uusiin ilmiöihin kohdistamalla uudelleen jatkuvan seurannan resursseja, siirtämään resursseja dataintensiivisten menetelmien käyttöönottoon sekä hyödyntämällä olemassa olevia tutkimusinfrastruktuureja ja sidosryhmien tuottamia tietoja. Resurssien uudelleen kohdentamisen edellytyksenä usein on, että nykyiset tietotarpeet voidaan täyttää nykyistä kevyemmillä seurantaohjelmilla. Adaptiivinen seuranta reagoi nopeasti myös vähentyneeseen seurantatarpeeseen kohdentamalla resursseja uudelleen.
Seurantoja tullaan kehittämään ja suuntaamaan tarveperusteisesti. Kyky vastata uusiin seurantavaatimuksiin linkittyy kiinteästi seurantatiedon ajantasaiseen jakeluun ja uusien menetelmien kehityspolkuun.
Työryhmän jäsenet
Puheenjohtaja Petri Liljaniemi (YM), sihteeri Eeva Karjalainen (Syke)
Työ- ja elinkeinoministeriö
- Reima Sutinen
Ympäristöministeriö (YM)
- Mika Ristimäki
- Kai Skoglund
ELY-keskukset
- Anssi Teppo
- Anne Petäjä-Ronkainen
Suomen ympäristökeskus (Syke)
- Jukka Seppälä
- Päivi Sirkiä
- Samuli Korpinen
- Aapo Ahola
- Ville Junttila
Luonnonvarakeskus (Luke)
- Kari T. Korhonen
Ilmatieteenlaitos
- Aleksi Nummelin
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
- Anne Hyvärinen
- Jaana Halonen
Geologian tutkimuskeskus
- Tuija Vähäkuopus
- Nina Hendriksson
Luonnontieteellinen keskusmuseo
- Tea von Bonsdorff
- Heikki Helle
Ruokavirasto
Metsähallitus
- Anna Tammilehto
- Tuomas Kallio
Maanmittauslaitos
- Mikko Väisänen
Tilastokeskus
- Jukka Pakola
- Johanna Pakarinen
TULANET
- Sanna Marttinen
Open Knowledge Finland ry
- Jouni Tuomisto
Millaisia ympäristön seurantaohjelmia Suomessa on käynnissä?
Suomen ympäristön seurantaohjelmia kerättiin yhteen alkuvuoden 2024 aikana osana YSS2030-prosessia. Tässä ensimmäisen vaiheen tulos. Ohjelmien keräys jatkuu edelleen.