Tositarinoita ympäristön seurannasta
Ympäristötiedon keräämisen osallistuvat useat eri organisaatiot, järjestöt ja kansalaiset ympäri Suomea.
Toteutimme 15.9. alkaen yhdessä kaikkien ympäristötiedon kerääjien voimin viestintäkampanjan, joka oli suunnattu kaikille suomalaisille.
Halusimme näin lisätä tietoisuutta ympäristöseurannoista ja siitä, miten laadukkaasti kerätty ja analysoitu tieto tuo hyötyä koko yhteiskunnalle.
Millaisia tarinoita julkaisimme?
Syyskuussa lukuisten valtion organisaatioiden ja ympäristötoimijoiden somekanavissa saattoi törmätä viiteen erilaiseen tarinaan ympäristöseurannasta Suomessa. Ne saattoivat tulla meitä jokaista yllättävänkin lähelle!
- Tiesitkö, että mökkijärvesi kirkas vesi voi olla pitkäjänteisen seurannan ja ympäristötyön ansiota?
- Paljonko rannoilla on roskaa?
- Millaista tietoa meillä on metsistä?
- Voiko uusi teknologia helpottaa ympäristön havainnointia?
- Miksi lintujen seuranta on tärkeää?
Mitä materiaalia kampanjakäytössä oli tarjolla?
- 1 pitkä tarinavideo (16:9, pituus 2.06 min, löytyy versiot tekstityksellä ja ilman tekstitystä)
- tarinavideon lyhyt pystyvideo stooriin (1080x1920 px, pituus 21 s. ) + lyhyt vaakavideo (16:9, pituus 21 s.)
- 4 lyhyttä somevideota (1080x1350 px)
- 4 somekarusellia, jotka sopivat Instagramiin (joihin somevideot sisältyvät)
- somejakotekstit jokaiseen tarinaan
- lista osallistuvien organisaatioiden sometileistä
Kampanja toteutettiin neutraalilla visuaalisella ilmeellä ja sanoituksella, jonka toivoimme sopivan mahdollisimman monen organisaation käyttöön. Postaustekstejä sai kuitenkin halutessaan muokata itselle sopivammiksi, ja osa kampanjaan osallistuvista lisäsi karusellin alkuun myös omaan feediin sopivamman kansikuvan.
Aikataulu
Kampanja toteutettiin syyskuussa 2025 viikoilla 38–39.
- Metsäluonto, lyhyt video: ma 15.9.
- Metsäluonto, pitkä video: ke 17.9.
- Vesistöjen seuranta: pe 19.9.
- Lintulajistojen seuranta: ma 22.9.
- Roskaantuminen: ke 24.9.
- Uudet seurantamenetelmät: pe 26.9.
Materiaalit ja julkaisu
Kaikki materiaalit, julkaisuehdotuksen sekä markkinointisuunnitelman löydät alta:
Kiva jos innostut lähtemään mukaan!
Laitathan viestiä osallistumisestasi Vilma Rikalalle ja Aino Laineelle Suomen ympäristökeskukseen.