Det nya olje- och kemikaliebekämpningsfartyget fick namnet Louhi

Pressmeddelande 08-03-2011 kl. 12.00

Kombinationsfartyget Louhi.
Bild: Ilkka Lastumäki

Miljöministeriets kanslichef Hannele Pokka döpte idag ett nytt kombinationsfartyg för bekämpning av olje- och kemikalieskador vid varvet Uudenkaupungin Työvene Oy i Nystad. Det nya fartyget fick namnet Louhi. Fartyget, som skall placeras i Obbnäs i Kyrkslätt, förbättrar beredskapen för bekämpning av miljöskador i Finska viken.

Louhi representerar den nyaste tekniken inom bekämpning av oljeskador  och fartygskemikalieskador. Den är kapabel att samla upp olja på öppet hav i högre sjögång än våra nuvarande bekämpningsfartyg och att samla upp olja i isförhållanden med apparatur som monteras separat på fartyget. Louhi har byggts också för bekämpning av kemikalieolyckor och den kan bland annat ta till vara farliga ämnen och klara sig ur ett kemikaliemoln utan utsätta besättningen för fara. Den lämpar sig för nödbogsering, eldsläckning och andra slag av räddning av nödställda fartyg.

Louhi är beställd av Finlands miljöcentral SYKE, kostar 48 miljoner euro och SYKE har ansvarat för definitionen av fartyget. Kombinationsfartyget kommer att förvaltas av Marinen och användas för bl.a. läggning av havskabel, dykningsuppdrag och olika servicearbeten. Fartyget har också beredskap att lägga minor och dess egenskaper i att trafikera i is och bogsera är utmärkta. Fartyget är också försett med apparatur som mäter havets vind- och vågförhållanden.

Tekniska kvaliteter

Louhi-fartyget är cirka 71 meter långt och dess tankar drar cirka 1200 kubikmeter uppsamlad olja och cirka 200 kubikmeter kemikalier. Det samlar upp på en bredd av cirka 42 meter.

Fartyget har en bogseringsvinsch för nöd- och räddningsbogsering och en dragkapacitet på 60 ton samt släckningsutrustning av krävande klass (FI-FI 1) för släckning av fartygsbränder. Louhi är kapabel att klara sig riskfritt ur ett högexplosivt eller giftigt gasmoln och ger skydd för en tryckvåg från en eventuell kemikalieexplosion.

I Finland har beredskapen för bekämpning av olje- och kemikalieskador förbättrats redan länge målmedvetet. Förutsättningarna att förbättra beredskapen för bekämpning av miljöskador har definierats i statsrådets Östersjöredogörelse år 2009 och i den föregående helhetsutredningen om förbättring av oljebekämpningsberedskapen åren 2009 - 2018 som föregick redogörelsen. Förbättringen av bekämpningsberedskapen beräknas kräva investeringar på totalt cirka 200 miljoner euro av staten och på cirka 100 miljoner euro av räddningsväsendena. Statens investeringar har redan verkställts eller beslut om dem har tagits för över hundra miljoner euro.

Målet med att förbättra bekämpningen av miljöskador i Finland är en beredskap med vilken man tillsammans med grannländerna kan år 2015 bekämpa en stor oljeolycka i Finska viken på 30 000 ton, i Skärgårdshavet på 20 000 ton och i Bottniska viken på 5 000 ton på öppet hav inom tre dygn från olyckan. I isförhållanden är målet att få samma resultat på mindre än tio dygn från olyckan.

"Även om vår beredskap att bekämpa olje- och kemikalieskador är bra, är den inte ännu tillfredsställande. Med det idag döpta Louhi-fartyget och dess högklassiga bekämpningsegenskaper har vi tagit ett betydelsefullt steg mot att nå den uppsatta bekämpningsberedskapen", konstaterar kanslichef Hannele Pokka.

Ännu cirka sex bekämpningsfartyg behövs

När man jämför den nuvarande beredskapen med målen, skulle Finland, Estland och Ryssland behöva för Finska viken ännu cirka sex bekämpningsfartyg i klass med Louhi, med en tankkapacitet på över 1000 kubikmeter.

Den finska flottan av bekämpningsfartyg har anskaffats och upprätthålls kostnadseffektivt tack vare kombinationsprincipen. Statens aktörer till havs, dvs. marinen och gränsbevakningen samt farledsunderhållet,  deltar i bekämpningsberedskapen vid sidan av sin övriga verksamhet. Huvudansvaret för bekämpningen bärs av Finlands miljöcentral och de regionala räddningsväsendena.

Presentationer i presskonferensen 8.3.2011

Överingenjör Kalervo Jolma

Överinspektör Jukka Pajala

Bild av det nya fartyget för press (copyright Ilkka Lastumäki)

Information på webb: www.ymparisto.fi/oil


Mer Information

Överingenjör Kalervo Jolma
Finlands miljöcentral SYKE
fornamn.efternamn[at]ymparisto.fi 
tfn. +358 400 444 686

Överinspektör Jukka Pajala
Finlands miljöcentral SYKE
fornamn.efternamn[at]ymparisto.fi
tfn. +358 400 920 922

Specialsakkunnig Magnus Nyström
Miljöministeriet
fornamn.efternamn[at]ymparisto.fi
tfn. +358 40 543 9743

Chefredaktör för webbservice Aira Saloniemi,
Finlands miljöcentral SYKE
fornamn.efternamn[at]ymparisto.fi
tfn. +358 400 1488 75 


Målgrupp: