ESA-radan asemanseudun rakentumisen mahdollisuudet ja haasteet Vihdin Höytiönnumella

Uutinen 24.5.2021 klo 17.35
Vihti_YKR-demo_556230
Höytiönnummi Vihdin Nummelassa © Vihdin kunta

Vihdin Höytiönnummen asemanseudun rakentuminen mahdollistaisi parhaimmillaan joukkoliikennekaupungin kudoksen rakentumisen alueelle autokaupungin laajenemisen sijaan. Junayhteys muuttaisi koko Nummelan seudullista asemaa mahdollistaen rakentumisen radanvarsikaupungiksi. Tämä edellyttää kuitenkin tiiviin joukkoliikennekaupungin kudoksen rakentamista, joka hyödyntäisi aseman tuoman potentiaalin. Keskeisimmät kysymykset ovat, miten syöttöliikenne nykyiseltä taajama-alueelta saadaan toimimaan sekä miten asemanseutu ja nykyisen taajaman väli rakentuvat. 

Etelä-Nummelan yhdyskuntarakenteen kehittämisessä korostuvat laadukkaat kävely- ja pyöräily-yhteydet niin ydinkeskustaan kuin uudelle asemanseudulle. Asemanseudun tiivis rakentaminen mahdollistaa myös palveluita. Uhkana kaupallisille palveluille voidaan pitää Uusimaa 2050 -kaavan Huhmarin vähittäiskaupan suuryksikkömerkintää, joka sijaitsee alle viiden kilometrin päässä Höytiönnummelta. Kaupan alueen toteutuminen siten, että sinne sijoittuisi keskustahakuista erikoiskauppaa, olisi kohtalokasta uuden asemanseudun palveluille, joilta se veisi ostovoiman ja muuttaisi asiointiliikkumista autoriippuvaisempaan suuntaan.

Keskeistä on myös huomioida alueen toteutuksen ajoitus niin, että asemanseudun asukkailla olisi heti muuttaessaan lähipalvelut, eivätkä alueen elämäntavat muodostuisi jo alkujaan autoriippuvaisiksi. Junayhteyden epävarmuus on myös huomioitava keskustan ja asemanseudun välialueen kaavoituksessa, jotta alue toimisi molemmissa skenaarioissa. Tulevalla asemanseudulla on myös paljon maanomistajia, mikä vaikuttaa siihen, miten alueen kehitystä viedään eteenpäin. Riippuvuus valtakunnallisen liikennejärjestelmän ja paikallisen maankäytön suunnittelun välillä on Nummelassa erityisen kiinnostava. Alueen kehittämisen lähtökohta kuitenkin on, että jos asemaa ei tule, yhdyskuntarakennetta ei alueella laajenneta.

Vihdin Nummelan taajaman työssäkäyvästä väestöstä suuri osa käy töissä pääkaupunkiseudulla, ja toistaiseksi liikkuminen painottuu pääasiassa yksityisautoiluun. Mahdollisen Espoo–Salo-oikoradan (ESA-rata) uuden aseman sijoittuminen Nummelan Höytiönnummelle noin 2,5 kilometrin päähän nykyisestä keskustasta parantaisi Nummelan joukkoliikenneyhteyksiä muualle Helsingin seudulle ja muuttaisi samalla myös taajaman sisäistä rakennetta. Erityisesti asemanseudun ja nykyisen taajamakeskuksen välinen alue Etelä-Nummelassa tulisi suunnitella siten, että alueen maankäyttö tukee kestävää liikkumista keskustaan ja asemanseudulle niin jalankulun ja pyöräilyn kuin mahdollisen syöttöliikenteenkin näkökulmasta. 
 


Aihealue:
Kohderyhmä: