Usein kysytyt kysymykset

Proftest SYKEn toimintaan liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen. Kysymykset on jaoteltu alla oleviin viiteen aihepiiriin. 
 

Ilmoittautuminen ja asiakastiedot | ProftestWEB | Näytteet | Tulokset | Raportti 
 

Ilmoittautuminen ja asiakastiedot

Mistä löydän tietoa vuosiohjelmastanne?

  • Vuosiohjelmamme on nähtävissä: Vuosiohjelmat sivulla. Samalta sivulta löytyy pitkän aikavälin toimintasuunnitelmamme (ei-sitova).

Unohdin ilmoittautua ajoissa, voinko ilmoittautua jälkikäteen? 

  • Ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen, muutaman päivän sisään, voitte hyvin todennäköisesti edelleen ilmoittautua. Mikäli aikaa on kulunut enemmän, tilannetta tarkastellaan tapauskohtaisesti. Molemmissa tapauksissa ottakaa yhteyttä proftest@syke.fi ja lähetämme teille lisätietoa. 

Ilmoitus- tai näytekirjeissä on ristiriitaisia tietoja?

  • Ottakaa yhteyttä asiasta proftest@syke.fi. Selvitämme asian ja korjaamme tarvittaessa kirjeet, toimitamme ne sähköpostitse osallistujille ja lataamme ne ProftestWEBiin.

Voinko peruuttaa ilmoittautumiseni? 

  • Ilmoittautuminen on sitova, mutta poikkeustilanteessa sen voi perua ilman kustannuksia viimeistään kaksi viikkoa ennen näytteiden toimitusta. Tämän jälkeen osallistujalta peritään 70 % osallistumismaksusta.  

Minne ilmoitan yhteyshenkilö- tai osoitemuutoksista?  

  • Ottakaa yhteyshenkilömuutoksista yhteyttä proftest@syke.fi.
  • Osoitemuutokset voitte ilmoittaa ProftestWEBissä Asiakastiedot-välilehdellä.

ProftestWEB

Minulla ei ole käyttäjätunnuksia ProftestWEBiin. 

  • Ottakaa yhteyttä proftest@syke.fi
  • Voitte tehdä pätevyyskoekierrostilauksen myös ilman asiakastunnusta, jolloin luomme teille pysyvän asiakastunnuksen tilauksenne käsittelyn yhteydessä. Valitkaa tällöin ProftestWEBissä välilehti Tilaukset ja täyttäkää omat tietonne huolella. Tilaus on sitova. 

ProftestWEB käyttäjätunnus ei toimi?

  • Mikäli salasananne on unohtunut, voitte tilata uuden salasanan sähköpostiinne ProftestWEBin sisäänkirjautumissivun Salasanan palautus-linkin kautta.
  • Jos salasanan luomisena ohjesähköposti ei löydy, kannattaa tarkistaa myös sähköpostin roskapostilaatikko.
  • Mikäli selaimessa tuntuu olevan ongelmaa, kannattaa kokeilla ProftestWEBin toimintaa toisella selaimella (Chrome, Firefox, Edge). 
  • Verkkoselaimen tyäasemakohtaiset palomuuriasetukset voivat aiheuttaa ongelmia ProftestWEBin toiminnassa. Emme pysty vaikuttamaan näihin asetuksiin, ottakaa yhteyttä omaan ICT-tukeenne.
  • ProftestWEBin käyttäjätunnus on henkilökohtainen. Jos sinulta puuttuu henkilökohtainen käyttäjätunnus,  ottakaa yhteyttä käyttäjätunnuksen avaamiseksi proftest@syke.fi
  • Ottakaa tarvittaessa yhteyttä proftest@syke.fi

ProftestWEB ei reagoi eikä anna jatkaa käyttöä.

  • Mikäli asiointinne sivustolla jää pidemmäksi aikaa kesken (> 30 min), istuntonne vanhenee ja järjestelmä kirjaa teidät ulos. Ongelma ratkeaa päivittämällä verkkoselaimen sivunäkymä (ctrl + R tai F5) ja uudelleen sisäänkirjautumalla. 

Tuloslomake ei toimi ProftestWEBssä / En saa tallennettua tuloksia ProftestWEBssä.

  • Verkkoselaimen työasemakohtaiset palomuuriasetukset voivat aiheuttaa ongelmia ProftestWEBin toiminnassa. Emme pysty vaikuttamaan näihin asetuksiin, ottakaa yhteyttä omaan ICT-tukeenne.
  • Ottakaa yhteyttä proftest@syke.fi 

Näytteet

Näytteet eivät ole saapuneet, mitä teen?

  • Tarkistakaa ilmoituskirjeessä ilmoitettu näytteiden viimeinen saapumisajankohta (myös mahdollinen kellonaika).
  • Mikäli näytteet eivät ole saapuneet edellä mainittuun ajankohtaan mennessä, ottakaa yhteyttä puhelimitse pätevyyskokeen tekniseen toteutukseen. Yhteystiedot löytyvät ilmoittautumiskirjeen kappaleesta 1 Järjestäjä.
  • Asiasta voi tarvittaessa ilmoittaa myös proftest@syke.fi.

Osa näytteistä on rikkoutunut tai puuttuu, mitä teen?

  • Päivittäkää tiedot ja ilmoittakaa mahdolliset puutteet näytteiden saapumisilmoituksen kautta. Linkki ilmoitukseen löytyy näytekirjeestä.
  • Ottakaa tarvittaessa puhelimitse yhteyttä pätevyyskokeen tekniseen toteutukseen. Yhteystiedot löytyvät kirjeistä. Asiasta voi ilmoittaa myös proftest@syke.fi.

Haluan tilata lisää käynnissä olevan kierroksen näytteitä. Mitä teen? 

  • Mikäli näytteitä on vielä saatavilla, voimme toimittaa näytteitä. Ottakaa yhteyttä proftest@syke.fi. Näytteiden hinnat ja ylimääräiset toimituskulut lisätään laskutukseen.   

Voinko tilata näytteitä vielä edellisiltä kierroksilta?

  • Kierros näytteitä on mahdollista tilata jälkikäteen. Proftest SYKE säilyttää näytteitä loppuraportin julkaisuun asti ja hyvin säilyviä näytteitä säilytetään 2 vuotta. Näytteistä peritään näytteiden hinta ja toimituskulut. Ottakaa yhteyttä proftest@syke.fi.

Tulokset

Voinko toimittaa tulokset myöhässä?

  • Kierrokselle annettu toteutusaikataulu pyritään pitämään mahdollisimman tarkasti, mistä syystä myöhässä toimitettuja tuloksia ei yleensä voida ottaa mukaan tulosten käsittelyyn. Erityistapauksessa voitte ottaa yhteyttä proftest@syke.fi

Tuloslomaketta ei löydy ProftestWEBistä tai se ei toimi?

  • Jollainkin kierroksilla tulokset raportoidaan esimerkiksi Excel-tiedostolla, jolloin ProftesWEBin tulostaulukko ei ole käytössä. Näissä tapauksissa ProftestWEBissä tulostaulukko näkyy, mutta sinne ei pysty syöttämään tuloksia (valitettavasti emme saa sitä kyseisissä tapauksissa piilotettua). 
  • Jos ProftestWEBin tulostaulukkoa ei löydy tai se ei toimi, ottakaa yhteyttä proftest@syke.fi. Selvitämme tilanteen mahdollisimman nopeasti. 

Haluaisin raportoida kahdet tulokset. Mitä teen? 

  • Ottakaa yhteyttä proftest@syke.fi ja luomme osallistujalle uuden tilauksen. Lisätulosten käsittelystä peritään 40 % perusmaksusta.

Voinko korjata tuloksiani? (esimerkiksi tulokset raportoitu virheellisesti tai väärässä yksikössä).

  • Raportoituja tuloksia voi muokata tulosten palautuksen määräajan päättymiseen asti ProftestWEBissä. Mikäli tulosten korjaamisen kanssa on ongelmia, ottakaa yhteyttä proftest@syke.fi.
  • Alustavan tulosraportin julkaisun jälkeen osallistujatuloksia korjataan tulosaineistoon vain siinä tapauksessa, että järjestäjä on tulkinnut tuloksia virheellisesti.
  • Alustavan tulosraportin jälkeen korjatuille tuloksille annetaan kirjallinen menestymisen arviointi loppuraportissa.

Miten lasken z-arvon?

  • Proftest asiakasohjeen liitteessä 3 on ohjeistus z-arvon laskemiseen.
  • Loppuraportin tietojen perusteella manuaalisesti laskettu z-arvo voi erota raportoidusta z-arvosta, koska tuloskäsittelyssä käytetään mahdollisesti tarkempia tulosarvoja.

En löydä kierroskohtaista tunnuslukua

  • Kierroskohtainen tunnusluku löytyy ProftestWEBistä:  
    Sisäänkirjautuminen > Omat kierrokset > Vasemmasta laidasta Tilaukset. Tilaukset-sivulla on taulukko, missä on kierrososallistumistenne tunnusluvut.
  • Vaihtoehtoisesti kierroskohtainen tunnusluku löytyy ProftestWEBistä:  
    Sisäänkirjautuminen > Omat kierrokset > Valitse haluamasi kierros listalta Käynnissä oleva kierros (aukeaa nimestä) > Tulokset-taulukossa on tunnusluku Osall.nro sarakkeessa. 

Raportti

Milloin osallistujille toimitetaan alustava tulosraportti? 

  • Alustava tulosraportti toimitetaan liitetiedostona siihen sähköpostiosoitteeseen, jolla kierrokselle on ilmoittautuduttu. Alustava tulosraportti toimitetaan yleensä kahden viikon kuluessa tulosten palautuksesta. Kierroskohtaisesti ilmoitetaan alustavan tulosraportin tarkempi julkaisuajankohta (viikon tarkkuudella). Julkaisun jälkeen alustava tulosraportti on saatavilla myös ProftestWEBin kierroskohtaiselta sivulta (poikkeuksia joienkin kierrosten osalta).

Milloin kierroksen loppuraportti julkaistaan?

  • Kierroksen loppuraportti julkaistaan keskimäärin 3-4 kuukautta näytteiden toimittamisen jälkeen. Kierroskohtaisesti ilmoitetaan loppuraportin tarkempi julkaisuajankohta (kuukauden tarkkuudella). Julkaisun jälkeen loppuraportti on saatavilla ProftestWEBin sekä Proftest SYKEn verkkosivujen kautta Raportoidut pätevyyskokeet. Osallistujia tiedotetaan raportin julkaisusta sähköpostitse. 
Julkaistu 21.3.2022 klo 11.00, päivitetty 13.4.2022 klo 10.12
Aihealue: