Hyppää sisältöön

Suomen ympäristökeskus | Finlands miljöcentral | Finnish Environment Institute

Ekosysteemipalvelut-teeman asiantuntijatyö

Yhteiskunnallisessa päätöksenteossa tarvitaan tutkijoita asiantuntijoina etsimään ratkaisuja ja arvioimaan vaihtoehtoja. SYKE vastaa lukuisista ekosysteemipalveluihin ja luonnon monimuotoisuuteen liittyvistä asiantuntijatehtävistä. Työtä tehdään yhteistyössä valtionhallinnon, tutkimus- ja asiantuntijalaitosten sekä yliopistojen kanssa. Osaamisellamme tuemme kansainvälisen ja kansallisen lainsäädännön valmistelua ja toteuttamista sekä tuomme tietämyksemme mukaan yhteiskunnalliseen keskusteluun.

© Markus Sirkka

SYKEn asiantuntijat vastaavat eliölajien ja luontotyyppien uhanalaisuuden arvioinnista ja suojelusta, EU:n luonto- ja lintudirektiivin toimeenpanoon liittyvistä asiantuntijatehtävistä sekä kansainvälisten sopimusten, kuten biodiversiteettisopimuksen ja CITES-sopimuksen velvoitteista.

Asiantuntijatyöhön kuuluvat viimeisimpään tietoon pohjautuvat luontotyyppien ennallistamisen, kunnostuksen ja hoidon menetelmät, joita hyödynnetään mm. METSO-ohjelmassa. SYKE vastaa myös geenitekniikalla muunnettujen organismien ympäristöriskien arvioinnista sekä geenivarojen saatavuuden ja hyötyjen jaon arvioinnista. Lisäksi SYKE tarjoaa asiantuntijapalveluita, kuten tietojärjestelmiä ja niihin liittyvää tukea sekä erilaista koulutusta ja tapahtumia.

Uutiset

• Kukkakärpäset ovat tärkeitä kuminan pölyttäjiä Suomessa 7.10.2021
    Kärpäsillä voi olla viljelykasvien pölytyksessä suurempi rooli kuin aiemmin on uskottu. Suomen ympäristökeskuksen ja Helsingin yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan kukkakärpäset ovat merkittäviä kuminan pölyttäjiä Suomessa. Niiden määriin kuminapelloilla vaikuttavat eri tekijät kuin tarhamehiläisten määriin.
  • Luontotyyppien punaisen kirjan verkkopalvelu julkaistu 1.10.2021
    Minkä luontotyyppien uhanalaistumiseen ilmastonmuutos vaikuttaa jo nyt? Entä millä luontotyypeillä kehityssuunta on arvioitu paranevaksi? Muun muassa näihin kysymyksiin löytyy vastaus Luontotyyppien punaisen kirjan verkkopalvelusta.
  • Sopeutuminen kaupunkiympäristöön on pidentänyt perhosten lentokautta 28.9.2021
    Tuoreen tutkimuksen mukaan kaupunkiympäristöissä perhosten lentokausi on pidentynyt ja päättyy myöhemmin kuin maaseutuympäristöissä. Perhosten kaupunkipopulaatioissa on tapahtunut evoluutiota, jonka myötä päivänpituuden vaikutus yksilönkehitykseen on muuttunut ja perhoset siirtyvät talvehtivaan tilaan, diapaussiin, myöhemmin kasvukauden kuluessa kuin maaseudulla. Kaupunkiympäristöjen lämpimyys ja sen myötä pidentynyt kasvukausi ovat todennäköisimpiä selityksiä tälle evoluutiolle.