Hyppää sisältöön

Suomen ympäristökeskus | Finlands miljöcentral | Finnish Environment Institute

sykefi header valkoinen

Ympäristöväittämät Suomen markkinoilla

Ympäristöväittämät Suomen markkinoilla -hankkeen tarkoituksena on selventää kuvaa siitä, millaista Suomessa esiintyvä tuotteiden ympäristömarkkinointi on ja kuinka paljon sitä esiintyy sekä miten asianmukaista ympäristöseikoilla markkinointia voitaisiin edistää.

Kartoitamme useiden eri menetelmien avulla ympäristöväittämien esiintymistä, etenkin verkkomainonnassa. Verkon osuus mainoseuroista on systemaattisesti noussut, ollen Tilastokeskuksen joukkoviestintätilaston mukaan jo noin puolet koronavuonna 2020. Hankkeessa selvitämme, kuinka paljon ympäristöväitteitä esiintyy tietyllä ajanjaksolla, millä toimialoilla, minkälaisia väitteet ovat ja kohdistuvatko väitteet etenkin kuluttajiin?

Lisäksi kehitämme eteenpäin arviointikehikkoa, jolla voidaan arvioida väitteiden asianmukaisuutta. Tärkeä osa hanketta on myös hakea yhdessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa yleisiä keinoja edistää asianmukaista ympäristöargumenteilla markkinointia. Markkinoijia tuetaan mm. järjestämällä työpajoja yritysten kanssa. Hankkeeseen kuuluu pienempänä osana myös kansalaisten aktivointi: pelastavatko mainokset meidät?

 

Somekampanja: SYKE kartoittaa yritysten ympäristöväitteitä - osallistu tutkimukseen!

Herättikö mainos tai siinä esitetty ympäristöväite enemmän kysymyksiä kuin vastauksia? SYKE kerää kansalaisten kohtaamia ympäristöväitteitä somekampanjan avulla 15.–19.11.2021 ajan. Kampanja on osa tutkimusta, jossa selvitetään ympäristöväitteiden nykytilaa Suomessa.

Osallistu tutkimukseen some-alustoilla 15.–19.11.2021

Kampanja-aika on päättynyt, kerromme tuloksia myöhemmin, pysy kuulolla!

Lisätietoja

  • tutkija Tero Heinonen, Suomen ympäristökeskus, puh. 029 525 2123, etunimi.sukunimi@syke.fi
Julkaistu 15.10.2021 klo 13.59, päivitetty 24.11.2021 klo 10.06

Kohderyhmä: