Hyppää sisältöön

Suomen ympäristökeskus | Finlands miljöcentral | Finnish Environment Institute

sykefi header valkoinen

Suomen ympäristökeskus kartoittaa yritysten ympäristöväitteitä - osallistu tutkimukseen

Tiedote 15.11.2021 klo 11.58
© SYKE

Herättikö mainos tai siinä esitetty ympäristöväite enemmän kysymyksiä kuin vastauksia? Suomen ympäristökeskus SYKE kerää kansalaisten kohtaamia ympäristöväitteitä. Kampanja on osa tutkimusta, jossa selvitetään ympäristöväitteiden nykytilaa Suomessa.

Osallistu SYKEn tutkimukseen some-alustoilla 15.-19.11.

Röyhistelläänkö hiilineutraaliutta, vaikka päästölaskelmaa ei ole saatavilla? Onko jollakin pikkutempulla yhtäkkiä puhdistettu koko yritys tai tuotantoketju? Näkyykö kummallisia ympäristöleimoja kuin sieniä syksyllä? Epäiletkö tai ihmetteletkö vihreää pesuvettä?

Entä vakuuttiko jokin mainos tai yritys sinut? Ilmianna myös asialliset ja vakuuttavat mainokset, joissa vihreä onkin uusi musta.

Kerro ja keskustele havainnostasi tällä viikolla somessa. Havaitse ympäristöväitteitä kaupoissa, nettisivuilla, somessa ja mieti herääkö niistä kysymyksiä. Lähetä meille havaintojasi:

  • Twitterissä käytä #ympäristöväite-aihetunnistetta.
  • Facebookissa ja Instagramissa kommentoi suoraan SYKEn postaukseen aiheesta.
  • Voit myös täyttää anonyymisti lomakkeen nettisivuillamme, mutta näistä havainnoista eivät muut kansalaiset pääse keskustelemaan.
  • Kampanja tulee näkymään SYKEn some-tileillä: Twitter: @SYKEinfo, Facebook: facebook.com/syke.fi ja Instagram: @sykeresearch.  

Kampanja on osa SYKEn tutkimusta, jossa selvitetään ympäristöväitteiden nykytilaa Suomessa. Havainto-osion jälkeen hanke jatkuu toimilla, joilla kannustetaan yrityksiä asianmukaiseen ympäristöviestintään. Markkinoinnissa pitääkin kertoa ympäristönäkökohdista, jotta tiedämme mitkä ostovalinnat aiheuttavat vähemmän ympäristökuormaa. Väitteiden tulee kuitenkin olla selkeitä ja totuudenmukaisia.

Yritysten ympäristöväitteistä tarvitaan lisää tietoa

Vuosi sitten Euroopan kuluttajaviranomaisten yhteisessä otoksessa 59 %:ssa ympäristöväitteistä myyjä ei esittänyt helposti saatavilla olevia todisteita ja 42 %:ssa viranomaisella oli syytä epäillä, että väite olisi kyseenalainen.

”Mainostamiseen käytetään Suomessa yli miljardi euroa vuodessa, mutta meillä ei ole riittävästi tutkittua tietoa siitä, kuinka paljon rahaa käytetään ympäristöväitteillä markkinointiin. Meillä ei myöskään ole kattavaa tietoa, kuinka paljon ja minkälaisia ympäristöväitteitä esitetään. SYKEn meneillään oleva hanke selvittää juuri näitä asioita”, sanoo tutkija Tero Heinonen SYKEstä.

Ympäristöväitteiden sääntelystä

Epäreilujen kaupallisten menettelyjen direktiivi (UCPD; 2005/29/EC, lisäykset 2019/2161) ja Suomen kuluttajansuojalaki muodostavat selkärangan, jolla ympäristöväitteiden asianmukaisuutta arvioidaan. Väitteiden tulee olla selkeitä, totuudenmukaisia, eivätkä ne saa johtaa harhaan, eikä tuotteesta saa antaa epätosia tai harhaanjohtavia tietoja.

Kuluttaja-asiamies on laatinut yleisen linjauksen asianmukaisen ympäristömarkkinoinnin periaatteista ja kansainvälinen kauppakamari on laatinut ohjeita ympäristömarkkinointia varten (ICC 2019: ICC Framework for Responsible Environmental Marketing Communications). Myös EU:n komissio pyrkii parhaillaan kehittämään keinoja ympäristöväitteiden parempaan hallintaan (’Green Claims Initiative’, ja ’Empowering Consumer Initiative’).

Lisää aiheesta

Lisätietoja

  • tutkija Tero Heinonen, Suomen ympäristökeskus, puh. 029 525 2123, etunimi.sukunimi@syke.fi
  • viestintäasiantuntija Katja Lepistö, Suomen ympäristökeskus, puh. 0295 252 082, etunimi.sukunimi@syke.fi

Kohderyhmä: