Siirry pääsisältöön

Nuoret kaupunki- ja aluesuunnittelussa - yhteinen ja sukupolvien välinen oppiminen kestävyysmuutoksen vauhdittajana (URGENT)

  • Kesto: 2019 - 2023
  • Vaihe: Päättynyt

URGENT-projekti saattaa yhteen kaupunki- ja maakuntatason suunnittelun sekä perus- ja lukiokoulutuksen. Tavoitteenamme on kestävän kehityksen kasvatusta uudistamalla tukea nuorten osallisuutta sekä yhteiskunnan ja demokratian kehittymistä kohti kestävyyttä. Tutkimme suunnitteluprosesseja oppimismahdollisuuksien tarjoajina ja kehitämme tapoja arvioida kestävän kehityksen oppimista ja sen tuloksia.

Projektin johto
Maija Faehnle
Projektiryhmä
Iikka Oinonen, Tuija Seppälä, Aino Rekola, Suvi Huttunen, Kati Pitkänen, Iida-Maria Koskela, Riikka Paloniemi
Rahoittajat
Suomen Akatemia
Yhteistyökumppanit
Kehittäjäyhteisö URGENT Hub: Helsingin yliopisto, Tampereen yliopisto, Helsingin kaupunki, Sibelius-lukio, Kymenlaakson liitto, Kouvolan nuorisovaltuusto, WWF Suomi, Open Knowledge Finland & kansainväliset kumppanit
Aihealue
Tutkimus, Kestävyysmurros

Ajankohtaista 
 

Tiedote 28.8.2023: Koulun ja suunnittelijoiden yhteistyöstä tukea kestävän yhteiskunnan rakentamiseen 

Projektin julkaisu "Nuorten osallistuminen kaupunki- ja aluesuunnitteluun oppitunneilla - Muistilista koulun ja suunnitteluorganisaation kohtaamiseen" ehdottaa ajattelu- ja toimintatapaa koulun ja kaupunki- ja aluesuunnittelun yhteistyöhön. Se sisältää tutkimukseemme pohjautuvia suuntaviivoja, esimerkkejä ja vinkkejä siihen, miten koulut ja suunnittelu voivat pyrkiä löytämään paikallisesti toimivia yhteistyömahdollisuuksia ja käydä läpi yhteistyössä huomioon otettavia asioita. Muistilista on suunnattu erityisesti opettajille, rehtoreille ja suunnittelun edustajille. Julkaisu löytyy myös Innokylästä

Projektin toimintasuositukset viitoittavat erityisesti valtionhallinnon työtä hallinnolliset rajat ylittävän yhteistyön helpottamiseksi. 


Suomen Akatemian rahoittama URGENT-projekti (9/2019-8/2023) saattaa yhteen kaupunki- ja maakuntatason suunnittelun sekä perus- ja lukiokoulutuksen. Tavoitteenamme on kestävän kehityksen kasvatusta uudistamalla tukea nuorten osallisuutta sekä yhteiskunnan ja demokratian kehittymistä kohti kestävyyttä.

Rakennamme ensin teoriaperustan sen tarkastelulle, miten sukupolvia yhteen tuova ja toimintaan keskittyvä kestävän kehityksen kasvatus voi kannustaa kestävyyttä edistävää toimintaa. Tarkastelemme, miten tällaisen kestävyyskasvatuksen hankkeita on tähän mennessä arvioitu.

Seuraavaksi tutkimme suunnitteluprosesseja oppimisen, osallisuuden ja kestävyyden edistämisen kannalta. Etsimme tapoja ylittää tiedolliset ja institutionaaliset esteet nuorten osallistumisessa suunnitteluun ja sukupolvien väliseen, toimintakeskeiseen kasvatukseen. Tutkimme, millaisia oppimismahdollisuuksia suunnittelun prosessit voivat tarjota koululaisille, opettajille, kaupunkien ja alueiden suunnittelijoille sekä mukana oleville tutkijoille, kun prosessit toteutetaan eri toimijoiden välisenä vuoropuheluna. Selvitämme, miten heitä voidaan tukea kestävyyden edistämisessä tarvittavien valmiuksien ja toimijuuksien kehittämisessä.

Kolmanneksi kehitämme tapoja arvioida kestävän kehityksen oppimista ja sen tuloksia. Kysymme, miten oppilaat, opettajat ja suunnittelijat kokevat toteuttamansa yhteisluomisen prosessin, yhteisen oppimisen ja vaikutukset kestävyyden edistymiseen. Muodostamme tapoja arvioida yksilöiden refleksiivisyyttä, valtaistumista ja toimijuuksia. Lopulta selvitämme, onko URGENT saanut aikaan pysyviä muutoksia yksilöiden ajattelussa ja toiminnassa sekä instituutioiden tasolla.

URGENT perustuu osallistavaan toimintatutkimukseen. Tutkimustulosten laatua, käytettävyyttä ja skaalautuvuutta varmistamassa on alueellisesti ja kansallisesti vaikutusvaltaisten toimijoiden kehittäjäyhteisö, URGENT Hub. Lisäksi teemme yhteistyötä kansainvälisten tutkimuskumppaniemme kanssa. 

Tieteelliset artikkelit

Oinonen, I., Seppälä, T., Paloniemi R. 2024. How does action competence explain young people’s sustainability action? Environmental Education Research 30:4, 499-518.

Oinonen, I. & Paloniemi, R. 2023. Understanding and measuring young people’s sustainability actions. Journal of Environmental Psychology 91, 102124.

Puhakka, R., Pitkänen, K., & Oinonen, I. 2021. Maahanmuuttajataustaisten nuorten luontosuhde ja luonnon virkistyskäyttö: Tutkimus Lahden yläkoululaisista. Terra 133:4, 173–187.

Koskela, Iida-Maria & Paloniemi, Riikka. 2022. Learning and agency for sustainability transformations: building on Bandura’s theory of human agency. Environmental Education Research 29:1, 164-178.

Muita julkaisuja

Oinonen, I., Seppälä, T., Paloniemi, R., Faehnle, M. 2023. Nuorten osallistuminen kaupunki- ja aluesuunnitteluun oppitunneilla : Muistilista koulun ja suunnitteluorganisaation kohtaamiseen. Suomen ympäristökeskuksen raportteja 24/2023.

Oinonen, I., Seppälä, T., Paloniemi, R., Faehnle, M. 2023. Koulun ja suunnittelun yhteistyöstä tukea kestävän yhteiskunnan rakentamiseen. Tutkimushankkeen toimintasuosituksia / Urgent. Suomen ympäristökeskus.

Alhola, K., Arola, T. & Oinonen, I. 2023. Nuorten ääni kuuluviin kestävyysmurroksessa - osaamisen lisäksi tarvitaan mahdollisuuksia vaikuttaa. Tieto käyttöön -blogi 18.9.2023.

Koskela, Iida-Maria Koskela ja Oinonen, Iikka: Kaikkien kestävyys – miten jokainen nuori voisi päästä mukaan vaikuttamaan? SYKEn Havaintoja-blogi 28.8.2020.

Koskela, Iida-Maria. 2019. Learning and Sustainable Development - A Conceptual Review of International Literature on Education for Sustainable Development. Reports of the Finnish Environment Institute 32/2019.